Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (709) Anmeldelse (bok, film...) (634) Artikkel (927) Biografi (262) Dikt (1036) Essay (552) Eventyr (115) Faktaoppgave (374) Fortelling (833) Kåseri (610) Leserinnlegg (119) Novelle (1310) Rapport (621) Referat (173) Resonnerende (204) Sammendrag av pensum (179) Særemne (155) Særoppgave (337) Temaoppgave (1246) Annet (527)

Språk

Bokmål (8054) Engelsk (1612) Fransk (26) Nynorsk (1123) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Skulen før og no - Ingvar Mo (1936-)

Skulen før og no - Ingvar Mo (1936-)

Analyse av teksten "Skulen før og no" av Ingvar Mo.

Sjanger
Analyse/tolkning
Språkform
Bokmål
Lastet opp
11.07.2000


Ingvar Mo er forfatteren bak teksten "Skulen før og no", som er skrevet etter viftemodellen; han tar utgangspunkt i et hovedsynspunkt (at man ikke lærer noe på skolen i dag sammenlignet med før) som han jobber seg utover fra. Hovedsynspunktet er altså at skolen var så mye bedre før i tiden; at lærerne er for slappe, undervisningen er for mild, likestillingen er for sterk og kommunikasjonen mellom lærer og elev er alt for vennlig! Det er tydelig at Mo reagerer negativt på dette.

 

Argumentene Ingvar Mo bruker, er mange og tydelige. Hovedpåstanden er at det er bruk for en enorm skolereform her som fører alt tilbake til slik det var før, med argumentet "Da vi gikk på skolen, var det annerledes" og premisset "Det ble ordentlige folk av oss". Kort sagt; argument ved henvisning til en lignende situasjon.

 

Det forekommer også skjulte argumenter i teksten, blant annet bildet "Ordnung", som er en tydelig metafor til et system som i dag brukes av blant andre amisher verden over. Jeg kan ikke huske å ha hørt ordet i andre sammenhenger enn blant amisher, men en ordnung er en slags krets som har sine egne regler og tilretteleggelser, og hver ordnung er litt annerledes enn de andre, for eksempel er det store dilemmaet om man kan bruke fargede klær et dilemma som alle ordnunger har sin mening om. Når Ingvar Mo bruker ordet ordnung, er det noe vi forbinder med et meget strengt system som alle må rette seg etter, men fremdeles et system som alle respekterer og som fungerer, og det gir et litt sterkere bilde av hvordan det var på den tiden. (Dersom ordet er brukt i andre sammenhenger, f.eks. under andre verdenskrig, beklager jeg så mye at jeg ikke nevner dette i teksten min, men historie er ikke mitt sterke fag. Derfor er en ordnung for meg en amish-krets.) Når det bearbeidede bildet har nådd hjernen, er vi overbevist om at skolen i gamle dager var et system som var noenlunde strengt, men fungerte.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil