Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > "Smi mens liket er varmt" av Øystein Sunde

"Smi mens liket er varmt" av Øystein Sunde

Analyse av Øystein Sundes sarkastiske sang "Smi mens liket er varmt".

Sjanger
Analyse/tolkning
Språkform
Bokmål
Lastet opp
04.02.2007


”Smi mens liket er varmt” er en humoristisk og sarkastisk sangtekst, skrevet og framført av Øystein Sunde. Den ble gitt ut i albumet ”kjekt å ha” i 1989, og ble raskt anerkjent av kritikere så vel som platekjøperne. Den handler om medienes noen ganger hensynsløse jakt etter nyhetsstoff og nye lesere.

 

Øystein Olaf Sunde ble født i Oslo i januar 1947. Han ble tidlig en del av det musikalske miljøet i hovedstaden og spilte i flere band. Sunde var spesielt engasjert i jazz, men spilte også folketoner som ”Fanitullen,” ofte i forrykende fart på gitar. Øystein Sunde har blitt en så stor del av norsk kultur at flere av hans utrykk og vendinger har kommet inn i vår dagligtale. De fleste har nok for eksempel hørt om ”kjekt å ha” eller ”morn du!”. Sunde har til dags dato gitt ut 19 samlealbum, 4 bøker og et ukjent antall singler. Han feiret nylig sin 60-årsdag og arrangerer nå forestillingen ”sånn er’e bare” på Dizzie Showteater.


 

Øystein Sunde har tidligere uttalt at han ikke klarer å skrive en sang uten humor, og det er kanskje derfor Norges folk liker han så godt. Øystein Sunde har i intervju fortalt at mange av hendelsene i hans humoristiske sanger har vært selvopplevde. For eksempel var en danske som punkterte med sin polske campingvogn et utgangspunkt for en kjent sang. Sunde er også ”president” i en modellflyklubb med 8 medlemmer, og synger også om et modellfly som kommer ut av kontroll og raserer et nabolag. Sunde har etter hvert blitt godt kjent utenfor Norge, og flere kjente artister, blant annet Eric Clapton, har kalt han en av verdens beste gitarister. Øystein Sunde forteller at hans strategi er å ikke opptre så mye at folk blir lei av han, men heller holde karrieren gående med småkonserter.

 

Nå har Øystein Sunde røket gitarstrenger og sunget seg hes i godt over 30 år, men vi er fortsatt ikke lei av han. Med hans nye samleplate ”Sundes verden” kan nye generasjoner høre sanger som ”Sokka mine,” ”Jaktprat” og ”Super SS rally GT fastback hard-top sprint.”

 

”Smi mens liket er varmt” handler om en journalist som forteller om seg selv og jobben sin. Han forteller om diverse episoder der han tenker kun på løssalget og ikke bruker normal empati ovenfor andre mennesker. Blant annet tar avisen bilder av en unggutt som ligger blødende i grøftekanten i stedet for å ringe til ambulanse med det samme. Deretter skal de ruinere livet til moren hans med diverse reportasjer. En gjenganger i teksten er hån mot idrettsutøvere som feiler i mesterskap og ikke tar med seg gull hjem i kofferten.

 

Med stor iver snakker også denne journalisten om hvordan de tjener like mye penger på å rive ned folk som å skrive om deres suksess. Lesertallene til denne avisa stiger rett til himmels og journalisten kommer fram til at hvis de skal selge flere aviser så må de trykke et nakenbilde av Gro Harlem Brundtland.

 

Sangteksten har 8 strofer med 4-6 vers i hver. I de første 6 strofene har annenhver strofe 6 og 4 vers, men i de siste 2 strofene er ikke dette systemet tilstedeværende. Sangen har aabccd-rim i strofe 1, 3, og 5. I de andre strofene finner vi varierende rimsystemer, blant annet abab i strofe 4. Bruken av enderim går igjen gjennom hele diktet, mens bokstavrim er lite brukt.

 

Setningen ”smi mens liket er varmt” er gjentatt svært mange ganger i teksten, ofte på enden av strofen. Dette er for å understreke det kyniske poenget i sangen.

 

Språket er svært underholdene og har hele tiden en merkbar sarkastisk og humoristisk undertone. Den som hører sangen eller leser sangteksten skjønner hele tiden at dette er noe Sunde vil sette søkelyset på og ikke støtter personlig.

 

Språket i teksten har også en svært muntlig karakter med ord som ”få’kke, pip’n, drit’n, no’n osv. Dette kommer nok mye av Sundes forrykende tempo i sangene. Det ville overhodet ikke vært naturlig med vanlig bokmål skrivemåte. Hvis man heller hadde skrevet ”får ikke”, ”pip han” og ”noen,” ville mye av dette muntlige språket samt rytmen i sangen blitt ødelagt.

 

Tekstens oppbygning er svært symmetrisk. Versene er delt opp slik Øystein Sunde synger den, med små pauser i mellom. Det er ingen store overraskelser i oppbygningen av teksten. Strukturen er jevn hele tiden, med korte til mellomlange verselinjer.

 

Bruk av kontraster er noe forfatteren pleier å bruke svært mye i tekstene sine. Vi ser også en del kontraster i ”Smi mens liket er varmt.” For eksempel er kontrasten mellom det tragiske og det humoristiske hele tiden til stede. Dette gjør at vi kan skjønne alvoret i at en unggutt ligger og blør i ei grøft, men allikevel le av det hele. Vi synes ikke det høres koselig ut og legge morens liv i ruiner, men humoren er fortsatt til stede. Dette ser vi gjennom hele teksten.

 

En annen slags kontrast er Gro Harlem og naken. Dette er 2 ord som de fleste overhodet ikke forbinder med hverandre og vil blant de fleste regnes som en stor kontrast.

 

Temaet i teksten er ganske åpenlyst. Det er klart for de aller fleste at ordkunsteren Sunde ønsker å sette søkelyset på medienes problematiske søken etter nyhetsstoff. Han har brukt det gamle og kjente uttrykket ”smi mens jernet er varmt,” og byttet ut jernet med liket. Dette kan for eksempel bety at avisen er så kynisk at den skal trykke artikler om dødsfall og tragedier mens liket enda er varmt. Han mener å vise at enkelte journalister kan vri og vende på saker og ikke bryr seg noe om sannheten. Noe av dette kan vi se i dagliglivet, med medier som er mer opptatt av å få nyhetssladder som folk er nysgjerrige på, enn å kvalitetssikre sine kilder.

 

Øystein Sundes utrykk ”smi mens liket er varmt” har gått inn i nordmenns vokabular. Ved en anledning fikk en journalist i Aftenposten kraftig refs for å ha skrevet utrykket uten hermetegn. Disse ordene ble også brukt i en tragisk sak der en barneskoleelev i Norge ble drept her i Norge for noen år siden. Foreldrene til den avdøde ønsket ikke bilde av sitt kjære barn i avisa. Journalistene forfulgte de pårørende dag og natt, sirklet over huset deres med helikopter og snek seg inn på barneskolen for å få tak klassebildet av klassen til den avdøde eleven. Etter å ha fått tak i klassebildet, kunne de fortsatt ikke peke ut den avdøde skoleeleven på bildet. De løste dette problemet ved å delvis true, og delvis lokke en klassekamerat av avdøde til å peke ut den drepte på bildet. På denne måten fikk journalistene tak i bildet ved hjelp av svært kyniske og respektløse metoder, og trosset foreldrenes ønske.

 

Selv om dette er litt utenfor selve emnet, synes jeg det er viktig å påpeke noe av grunnen til at Øystein Sunde velger å skrive en sang om et slikt tema. Dette med god presseskikk er stadig like aktuelt i Norge.

 

Jeg mener at Øystein Sunde er en glimrende forfatter og artist. Han har skrevet nesten alle sangene sine selv, og jeg kan ramse opp et stort antall veldig gode sangtekster som han har skrevet. ”Smi mens liket er varmt” er intet unntak. Jeg liker teksten og skrivemåten godt. Den sarkastiske og humoristiske teksten passer min smak godt, noe også den muntlige skrivemåten gjør. Det må ligge mye tankerarbeid bak denne teksten. Jeg synes at ”smi mens liket er varmt” er en sang som ligger lett i munnen. Det er en sånn sang som frister til allsang, mye på grunn av tempoet og skrivemåten. Noe av det jeg synes er bra, er at vi ikke ser noen moralpreken til slutt der alt blir rettet opp. Teksten holder den kyniske tonen hele veien. Helt fra jeg sang denne på musikken i 9. klasse har jeg likt denne sangen, og ikke uten grunn. ”Smi mens liket er varmt” er utvilsomt en svært vellaget sangtekst.


”Smi mens liket er varmt”

Jeg jobber i avisa her som ny journalist.
Her kommer løssalget først og sannheten sist.
Smi, mens liket er varmt!
Å snuse opp rykter, det er min strategi,
jeg sjekker aldri kildene, det tar for lang tid.
Smi, mens liket er varmt!

Vi selger aviser på folks suksess,
men dem få'kke vær' i lyset for lenge.
Vi selger like mye på å rive dem ned,
det er jo det som er hele poenget!

Landslaget tapte, slik går ikke an,
se og finn en syndebukk og lys'n i bann.
Smi, mens liket er varmt!
På målstreken taper det en toppidrettsmann:
Det eneste han gjorde var å gå så fort han kan.
Smi, mens liket er varmt!

Pip'n ut, drit'n ut, han er bare et null,
tråkk på'n mens han ligger nede!
Det er hans skyld at ikke vi fikk gull,
han burde vært gjella på stedet.

I grøftekanten ligger det en ung gutt og blør:
Se å ta no'n bilder a'n, det er like før'n dør.
Smi, mens liket er varmt!
Arranger bilder, men fort deg, vær snar,
ikke ring ambulansen før du er klar.
Smi, mens liket er varmt!

Ja, kjør hjem til mora hans og lag et intervju.
Ta bilde av'a mens'a står og griner
Følg opp historien om ei uke eller sju
og legg hennes liv i ruiner.

Salget det stiger rett i det blå,
jeg har aldri i mitt liv sett maken.
Skal vi greie å selge flere aviser nå,
må vi ha bilde av Gro Harlem naken.

Jeg jobber i avisa her som ny journalist.
Her kommer løssalget først og sannheten sist.
Smi, mens liket er varmt!
Smi, mens liket er varmt!
Smi, mens liket er varmt!

 

Kilder:

http://www.studenttorget.no/index.php?artikkelid=1203&back=1

http://en.wikipedia.org/wiki/%C3%98ystein_Sunde

http://www.kulturo.no/anmeldelser/cd/sundes_verden_-_52_av_de_aller_beste/33727

http://www2.hivolda.no/jpv/smi.htm

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil