Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Klamydia

Klamydia

Hva er Klamydia? Kort forklaring.

Sjanger
Faktaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
05.12.2006

Klamydia

 

Klamydia er en sykdom som forårsakes av en bakterie. Denne bakterien trives i slimhinnene, for eksempel, i kjønnsorganer, urinveier og endetarm. Smitteoverføringen skjer ved direkte kontakt mellom to personers slimhinner under ett samleie. Hvis en vil unngå kjønnsykdommer er det viktig og bruke kondom. Denne sykdommen er farlig fordi den reduserer fruktbarhetsevnen. Derfor er det viktig og få behandling i tide.

 

Kjønnsvorter

 

Kjønnsvorter er vorter som oppstår på slimhinner, og hud. Vortene er forårsaket av virus. Kjønnsvortene smitter ved at slimhinneflatene med virus kommer i kontakt med partnerens hud eller slimhinner. En kan få virus på slimhinnen i munnen, og også vorter der, ved munnsex. Vortene er ufarlige, siden viruset ikke sprer seg til de indre kjønnsorganer.

 

Kjønnsherpes

 

Herpes genitalis, er små blemmer og sår på kjønnsorganene, forårsaket av virus. Viruset finnes i sårene og i væsken fra sårene. Sykdommen overføres først og fremst ved direkte kontakt mellom sår eller sårvæske og partnerens slimhinner, men kan også smitte ved at en får sårvæske på hendene, og tar på dine egene, eller andres slimhinner. Kondom beskytter ikke mot kjønnsherpes. Det er størst smittefare når en ha utbrudd med blemmer og sår. Derfor bør en ikke ha samleie når en har utbrudd. Herpes på kjønnsorganene er helt ufarlig, bortsett fra for nyfødte, der kjønnsherpes kan være en alvorlig sykdom.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil