Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Galvanisk element

Galvanisk element

Naturfagrapport om et galvanisk element.

Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Lastet opp
03.12.2006

I dette eksperimentet skal vi lage et galvanisk element som leverer strøm.

 

Utstyr:

-To små begerglass

-Kobberstrimmel

-Sinkstrimmel

-To ledninger

-Voltmeter

-To krokodilleklemmer

-Ull

-U-rør

-Kobbersulfatløsning Cu(SO4)2

-Sinksulfatløsning ZnSO4

-Kaliuimnitratløsning KNO3

 

Utførelse:

1) Vi fylte et begerglass med kobbersulfatløsning og et begerglass med sinksulfatløsning.

2) I kobbersulfatløsningen satte vi en bit kobber. I sinksulfatløsningen satte vi en bit sink.

3) Vi snudde så U-røret opp-ned og fylte det med kaliuimnitratløsnin, og putta en bit ull opp i hvert av endene. Vi måtte passe på at det ikke kom noen luftbobler i røret.

4) Vi satte røret med hver sin ende oppi hvert av begerglassene.

5) Så kobla vi en ledning til kobberbiten, og en ledning til sinkbiten. Og så kobla vi de to ledningene til et voltmeter, og observerte.

6) Jeg og Jo prøvde også å ta tunga borti begge ledningene samtidig, for å kjenne om vi kjente at det gikk strøm igjennom tunga.

 

Resultater

Vi så på voltmeteret, og så at det gikk strøm igjennom det. Strømmen hadde en styrke på 0,8-1 V.

 

Oksidasjon:              Reduksjon:

Zn > Zn2+ + 2e         Cu2+ + 2e > Cu

 

Et galvanisk element kan også kalles et batteri, fordi det skjer omtrent det samme i et lite batteri, som det vi nå har sett. Bare at i de fleste batteri er det hele mye mindre, og det blir en annen spenning.

 

Ioner i saltbroa vandrer fra den ene saltløsninga til den andre. Det er for å få en jevn elektronstrøm.

 

Konklusjon:

Vi har lært hvordan et galvanisk element (batteri) er bygget opp. Vi så også litt på hvordan det blir en jevn strøm av elektroner, ved hjelp av Zn (s), ZnSO4 (aq), Cu (s), Cu(SO4)4 og KNO3 (aq).

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil