Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Lek med lysboks

Lek med lysboks

Elevforsøk fra ungdomsskolen med et lysapparat.

Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Lastet opp
03.12.2006

Utstyr:

En lampe (lysapparat) som sender ut en eller tre lysstråler  

Glassprisme

Buet speil

Samlelinse (konveks linse)

Spredelinse (konkav linse)

 

Hensikt:

Se hvordan lys brytes og reflekteres gjennom ulike linser, speil og et prisme.

 

Fremgangsmåte:

På grunn at av det bare var en lysboks, samlet alle seg rundt en pult midt i klasserommet. Yngve tok og hentet lysboksen og satte den på pulten, og tok fram et lyssett. Han tok deretter og sendte en lysstråle fra en lommelykt inn gjennom et prisme. Vi noterte hva som skjedde. Så sendte han tre parallelle lysstråler igjennom et konveks og en konkavlinse. Tilslutt sendte han tre parallelle lysstråler mot et buet speil.

 

Resultat/ konklusjon:

I dette forsøket har vi observert at lyset brytes og reflekteres forskjellig gjennom forskjellige linser, speil og prismer. Jeg har lært at lyset alltid har et brenninspunkt, at lyset brytes og spaltes til flere farger når det treffer et prisme, at konveks og konkav er det motsatte av hverandre og at lyset kommer tilbake i flere forskjellige vinkler når man sender lys mot et buet speil.

 

Lysstråle igjennom et prisme:

<bilde>

Da lyset på sendt igjennom glassprismet, kom det ut mange farger på andre siden, som hadde blitt spaltet inne i prismet.

 

Tre parallelle lysstråler igjennom et konveks:

<bilde>

Da vi sendte lyset igjennom konveks linsen, samlet lyset seg i et brennpunkt. Dette er fordi den konvekse linsen er tykkest på midten, og derfor samler den lysstrålene. Konvekslinse kalles også samlingslinse.

 

Tre parallelle lysstråler igjennom en konkav:

<bilde>

Da de tre lysstrålene ble sendt gjennom ble lysstrålene spredt. Konkave linser er omvendt av konvekslinser og er tynnest på midten. Konkavlinser kalles også spreserlinser.

 

Tre parallelle lysstråler mot et buet speil:

<bilde>

Da lyset ble sendt mot det buede speilet kom det tilbake i flere forskjellige vinkler. Alle strålene gikk igjennom et fokuspunkt/brennpunkt.

 

Feilkilder:

-Det kan være for lyst i rommet, så man ikke ser forskjellen på lysene

-Man kan bruke for lite lys

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil