Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Hva er nordlys?

Hva er nordlys?

Kort oppgave om nordlys og Kristian Birkelands innvirkning på nordlysforskning.

Sjanger
Faktaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
27.11.2006
Tema
Naturfag

Oppgave: En kort beskrivelse av hvordan nordlys oppstår, og hvordan norske forskere har bidratt innen forskning på dette feltet. Maks en side eller en halv side på data.


Nordlys eller ”Aurora Borealis” oppstår når energirike partikler fra solen kommer inn i atmosfæren på grunn av jordens magnetfelt, og reagerer med gasser. For å forstå dette må man også kunne Bohrs atommodell. Gassene som de elektrisk ladde partiklene reagerer med er for det meste Nitrogen og Oksygen som er 99 % av gassene i atmosfæren.

 

Nordlys ble først oppdaget for flere tusen år siden og da ble det sett på som mytisk overtro. Gjennom middelalderen ble Nordlyset mer og mer demystifisert og heller sett på som et vanlig fenomen. I 1896 presenterte den norske vitenskapsmannen Kristian Birkeland den nordlysteorien som ble den viktigste teorien i løpet av det 20. århundret. Grunnen til at Birkeland er en av de mest sentrale personene i den globale nordlysforskningen er fordi han var den første som kunstig skapte nordlys i et laboratorium. Dette prosjektet ble kalt Terrella-eksperimentet.

 

<bilde>

 

Nordlyset består av lilla, blå, gule og røde farger. Grunnen til dette er at oksygenet og nitrogenet kun har et lysspekter som sender ut disse fargene. Nordlyset kan noen ganger være like svakt på himmelen som melkeveien, andre ganger like sterkt som månen. Dette varierer på grunn av mengden solvind og solflekker. Sånn ca. hvert 11. år er det noe som heter solflekk år. Dette betyr at det er høyere aktivitet og flere solflekker på solen som utgjør at det kommer mer solvind og flere partikler som treffer atmosfæren og mer nordlys. Forrige solflekk år var i 2001 så det neste kommer sånn ca i år 2012.

 

I dag er de norske forskningsgruppene de ledende innen den globale nordlysforskningen. I dag er man ikke så opptatte av å måle hvilke farger og hvorfor det oppstår men man vil heller se på hvordan nordlyset opptrer og hvorfor det former seg som det gjør.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil