Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Michelangelo Buonarroti

Michelangelo Buonarroti

Fakta om livet og noen av verkene til den verdenskjente italienske kunstneren Michelangelo.

Sjanger
Faktaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
14.11.2006
Tema
Kunst

Michelangelo ble født i 1475 i den lille byen Caprese i Toscana. Han vokste opp i en fin familie, faren var borgemester i byen. Michelangelo gikk på skole i Firenze, og han viste gode egenskaper innenfor tegning og forming for allerede da han var 13 år gammel gikk han i lære hos billedhuggeren Ghirlandaio. Men han likte seg ikke hos Ghirlandaio så han ble flyttet til en annen billedhugger men likte seg ikke der heller. Han ble ikke lenge hos noen av lærermestrene sine.

 

Da han var 21 år gammel dro han til Roma, og selv om han var ung fikk han i oppgave å lage en statue av Maria og den døde Jesus. Dette brukte han 2 år på å lage. Det ble sagt at han bare trengte å se en person en gang og så klare å lage den i hvilken som helst stilling. Så han måtte hatt en fantastisk hukommelse, for det var ikke lett å lage slike skulpturer.

 

Men i 1508 ble Michelangelo gitt ett oppdrag han slett ikke hadde lyst på, paven ville ha han til å male taket i Det sixtinske kapellet i Peterskirken i Roma. Michelangelo protesterte og sa han var billedhugger og ikke maler. Men paven lot seg ikke overbevise så Michelangelo brukte 4 år på taket i Det sixtinske kapellet.

 

<bilde>

Hele taket i Det sixtinske kapell, Vatikanet i Roma.

 

Michelangelo skulle egentlig ha en hel stab som skulle gjøre arbeidet men det gikk ikke spesielt bra. Han ble sur og jagde vekk assistentene og malte hele taket selv. Eneste hjelpen han hadde var en ung gutt som gjorde i stand fargene.

 

<bilde>

Dommedag

Fra alterveggen i det sixtinske kapell

 

<bilde>

Detalj fra dommedag

 

<bilde>

 

Michelangelo var ikke noen enkel person. Han var tungsindig og hadde vanskeligheter med å samarbeide med andre. Michelangelo hadde en spesiell evne og det var han klar over. Han var både billedhugger, maler, skulptør, arkitekt og dikter. Og han ble regnet som en av historiens største kunstnere. Men 18 februar 1564 døde han i Roma.

 

<bilde>

Statuen av David er 5,5 meter høy. Michelangelo var 26 år og hadde ingen hjelp da han laget denne skulpturen. Skulpturen skulle være et symbol på mot, styrke og tro hos menneskene i Firenze.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil