Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Historien om Costa Rica

Historien om Costa Rica

En kort oppgave om landet Costa Rica i Mellom-Amerika. Et land hvor dagens befolkning stort sett stammer fra Spania.

Sjanger
Faktaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
14.11.2006

Det er funnet spor etter mennesker på det stedet som er Costa Rica i dag. Det var små indianerstammer i deler av området. De som kom  fra Spania, altså spanjolene kom til Costa Rica i 1502, men i 1821 dro kolonien seg løs fra Spania. Costa Rica ble en egen stat i 1848.

 

Costa Rica har hatt et mer demokratisk styre enn mange av de andre statene i Sør-Amerika, altså at de kan stemme og slikt. President Oscar Arias fikk i 1987 Nobels fredspris fordi det han hadde oppnådd med arbeidet sitt for freden.

 

Colombus kom til kysten på hans siste reise i 1502 og han ga nå tidens Costa Rica navnet "den rike kysten." Likevel var ikke spanjolene svært begeistret for Costa Rica, spanjolenes innteresse var svært liten. Costa Rica ble drevet som gårdsbruk uten at indianerne var slaver.

 

Costa Rica har ingen hær, i stedet har de en sivilgarde . Costaricanerne er veldig stolte av å ikke ha en millitærtradisjon. Costa Rica har ikke en hær fordi de har en sivilgarde.Sivilgarde er en paramillitær politistyrke.

 

Costa Rica ble i 1970- og 1980-årene innblandet i konfliktene i Nicaragua. Nicaragua er nabolandet til Costa Rica. Forholdet mellom Costa Rica og Nicaragua har aldri egentlig vært godt . President Luis Alberto Monge fikk en veldig hard oppgave. USA satte strenge betingelser for Costa Ricas gjeld og samtidig forventet USA at Costa Rica skulle ha et militær.Og i november 1983 erklærte presidenten landet for nøytralt altså at han ikke var på noens side i konflikten mellom Costa Rica og Nicaragua. Likevel fortsatte USA å legge press på Costa Rica for og godta en gradvis opprusting . Oscar Arias Monge som ble valgt av folket kritiserte åpent at USA ikke hadde noen vilje til å godta Costa Ricas nøytralitet.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil