Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Observerbare endringer ved påvirkning av kjemisk likevekt

Observerbare endringer ved påvirkning av kjemisk likevekt

Rapport fra forsøk 6.5 "Observerbare endringer ved påvirkning av kjemisk likevekt" i kjemi (2KJ).

Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Lastet opp
12.11.2006

Mål med forsøket:

 Vi skal se hvordan likevekten av

Fe3+(aq) + SCN-(aq)

<bilde>
 FeSCN2+(aq)

blir ved tilsetting av SCN-(aq) og ved tilsetting av Ag+(aq).

 

<bilde>

 

Utstyrsliste:

Fellesutstyr:

- 1 M KSCN, kaliumtiocyanat-løsning

- 0,1 M Fe(NO3)3, jern(III)nitrat-løsning

- 0,1 M AgNO3, sølvnitrat-løsning

 

Utstyr for gruppen

- Reaksjonsbrett

- Begerglass, 100 mL

- Dråpetellere

- glasstav

 

Fremgangsmåte:

1) Vi heller 100 mL vann i begerglasset. Tilsetter deretter 20 dråper jern(III)nitrat-løsning og 10 dråper kaliumtiocyanat-løsning. Rører rundt.

2) Fyller hver av brønnene A-D på reaksjonsbrettet omtrent halvfulle med blandingen fra 1)

3) Tilsetter dråpevis kaliumtiocyanat-løsning i brønn B, jern(III)nitrat-løsning i brønn C og sølvnitrat-løsning i brønn D. rører godt rundt i brønnene og sammenligner farger og fargestyrker med referanseløsningen i brønn A. noterer observasjonene.

 

Resultat:

a) Setter farger på ionene i reaksjonslikninga:

 

Fe3+ (aq.) + SCN- (aq.)

<bilde>
 Fe(SCN)2+ (aq)

(Gul)          (Fargeløs)                         (Rød)

 

b) De positive og negative ionene for saltene:

 

KSCN

<bilde>
 K+ + SCN-

Fe(NO3)3

<bilde>
 Fe3+ + 3NO3-

AgNO3

<bilde>
 Ag+ + NO3-

 

c) Beskrivelse av fargeendringene i de forskjellige brønnene:

Brønn A: Gul

Brønn B: Rød/gul

Brønn C: Mørk Rød

Brønn D: fargeløs hvit med felling.

 

d)

I brønn B får vi en likevektsforskyvning mot Høyre -->

I brønn C får vi en likevektsforskyvning mot Høyre -->

I brønn D får vi en reaksjon som gir et bunnfall, to av ionene reagerer og danner et salt.

 

e)

Ag+ (aq) + SCN- (aq) --> AgSCN (s)

 

Konklusjon:

Gjennom økningen av konsentrasjoner fikk vi påvirket likevekten, slik at vi fikk observert fysiske følger av Le Chatelier-prinsippet. Det lyder slik: Når en kjemisk likevekt blir påvirket utenfra, blir likevekten forskjøvet slik at effekten av påvirkningen blir mindre. Det er som om likevekten motsetter seg forandringen. Dette stemte overens med det vi observerte i dette forsøket.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil