Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Valentino

Valentino

Oppgave med hovedvekt på moteskaperen Valentino.

Sjanger
Særoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
09.11.2006
Tema
Kultur


Historikk oversikt over motehistorien rundt 1950-2000.

En kort presentasjon av moteskapere i Europa og USA i dette tidsrommet som kan knyttes opp mot Valentino, men først vil jeg gi en kort biografi om Valentino.

 

Designere i fra 1950-2000

 

Italia

 - Gianni Versace, Versace,

 - Donatella Versace, Versace.

 - Valentino Garavani, Valentino.

 - Domenico Dolce, Dolce & Gabbana.

 - Stefano Gabbana, Dolce & Gabbana.

 - Giorgio Armani, Emporio Armani.

 - Miuccia Prada, Prada.

 

Spania

 - Oscar De La Renta.

 

England

 - Stella Mc Cartney.

 

USA

 - Calvin Klein, CK.

 - Ralph Lauren.

 

Sverige

 - Karl Lagerfeldt.

 - Bjørn Borg.

 - Johan Lindeberg, J. Lindeberg.


 

Norge

 - Simen Staalnacke, Moods of Norway.

 - Peder Børresen, Moods of Norway.

 

Frankrike

 - Christian Dior.

 - Jean Paul Gaultier, Jean Paul og Jean Paul Femme.

 - Louis Vuitton.

 

Valentino

Han er ikke interessert i trender, lever et overdådig luksusluv og gir blaffen i hva andre mener. Legendariske Valentino (73) er ikke som andre motedesignere. Med navn som Audrey Hepburn, Gwyneth Paltrow og Mette-Marit på kundelista har han i 40 år vert en av verdens viktigeste og rikeste designere. Klærne hans gjør verdens vakreste kvinner enda vakrere.

 

Valentino Garavani ble født i småbyen Voghera på bondelandet en plass langt nord i Italia i Mai 1932. Han var ikke mer enn 4 år da foreldrene hans oppdaget sønnens interesse for klær og stil. ”Jeg ble veldig bortskjemt”, sier Valentino. ”Jeg ville ikke ha på meg klær jeg ikke likte. Jeg hadde også min egen kniv, gaffel, tallerken og glass, fordi jeg ikke ville bruke de samme som andre spiste og drakk av.”

 

I over 40 år er Valentino Garavani kjent som Valentino, den som er mest fremragende i motebransjen av aftenklær og klassisk design. Men bak alt dette ligger det en del studier og lærlingtid. Valentino si barndomsinteresse for mote, tegning og arkitektur slo seg sammen med et stort talent i tegning. Dette førte til at Valentino som er regnet som italiensk motekunstner studerte mote og fransk på Akademia dell Arte i Milano og suksessen førte ham til videre studier på Chambre Syndicale de la Couture Parisienne. Valentino studerte mote i Paris i sju år, og arbeidet også for deginerene Guy Laroche og Jean Desses. Det var der han utviklet seg innen design og vant en pris fra ”International Wool Secretariat”. En pris som også er blitt vunnet av Yves Saint Laurent og Karl Lagerfeldt. Han flyttet da til Paris der couture designeren Jean Dessës fattet interesse for Valentino sitt arbeid og gav Valentino jobb på sitt motehus. Dette var i 1950 og det var Valentino sin første jobb på et motehus. Valentino assisterte for Dessës i 5år før han begynte å jobbe for Guy Laroche, tidligere sjefsillustratør hos Dessës.

 

Tilbake i Italia i 1959 startet han opp sitt eget haute couture-motehus (haute couture er skreddersøm etter mål) i Roma med penger lånt av faren og en familievenn. Da begynte han å designe klær i sin egen stil. En varm sommerdag på Via Veneto møtte Valentino Giancarlo Giametti en arkitektstudent som fortsatt bodde hjemme hos foreldrene sine. Det ble starten på moteverdens mest kreative partnerskap som hittil har vart i 45år. I begynnelsen var de bare kjærester, men Giancarlo oppdaget snart at Valentino trengte hjelp. På ett år hadde moteguruen brukt så mye penger at han var på randen av konkurs. Valentino øste ut penger på de fineste stoffer og den lekreste dekor på haute couture-klærne, og tenkte ikke på å tjene penger. Han fløy inn modeller fra Paris til sitt første moteshow og levde som om han allerede var rik og berømt. Giancarlo byttet ut arkitektstudiene med jobben som Valentinos foretningspartner. Paret flyttet sammen i Valentinos villa i Roma, og snart flyttet også Valentinos foreldre inn for å hjelpe til med firmaet. Da viste han sin første kolleksjon og opnet sin første salong på Via Condotti i Roma. Han fekk økende suksess med det samme, han imponerte Elizabeth Taylor med det samme. Hun filmet en film i Italia på den tiden og har vert en stor fan av Valentino siden da.

 

Hans raffinerte og elegante haute couture-klær er både tidløse og originale. Valentino har mye av æren for at romantiske og glamorøse aftenantrekk igjen ble moderne fra slutten av 1970 årene. Valentino har endret kvinner og menn sin klesstil igjennom nærmere 50år. Valentino er en perfeksjonist som elsker rødt i alle nyanser. Valentino har flere ”moteepoker” bak seg. En periode var han opphengt i dotter, striper og todelinger. Men nå går det for det meste helfarget rødt, gull og sort. Valentino følger rene og klare linjer og kan å kle en kvinne. Det var Valentino sin skjebne og designe klær som feiret kvinnelige former og en kvinnes sensualitet. Valentino sine klær er skapt for å fremheve en kvinne sine former. ”Jeg tror ikke at noen menn i verden vil gå ut med en kvinne kledd som en gutt,” sa han en gang. Starten på Fedrico Fellini’s La Dolce Vita i 1960, det samme året som Valentino åpnet sin første salong, fortsatte kvinner over alt og drømme om filmstilen og glampreget over kledene som filmstjernen Anita Ekberg bar. Damer som går med Valentino jobber ikke på fabrikker eller i industrien, de har ”finere” jobber. De ser ikke på seg selv som ordinære, men noe ekstra.

 

Han utviklet seg til å bli en av de ledende couture designere på 60-tallet på tross av at han holdt til i Roma og ikke i Paris som de fleste andre gjorde. Valentino sin unike design ble beundra over hele landet. Han fekk mye skryt for de lange skjørtene han designet (som gikk stikk i strid med miniskjørtmoten), hans signatur ”Valentino Rød” og hans forkjærlighet for den enkle kontrasten mellom sort og hvit. Suksessen voks frem og han opnet en butikk i Paris og lanserte den nå populære ’V’ logoen. I 1967, vant han ”the coveted Neiman Marcus Prize” og, i 1970 lanserte han sin første Klar-til-bruk butikk, med etterfølgende butikker i Roma og New York.

 

Utmerkelser og priser fortsatte og strømme inn for Valentino, inkludert i 1986 da han fekk den største utmerkelsen som er mulig og oppnå i Italia; ”the Calvaliere di Gran Croce”, den ble overrakt av President Cossiga.

 

I 1991, da han feiret sine 30år i moteindustrien, arrangerte han en fest som varte i 3 dager, det blir sagt at det kosta han 5 millioner dollar. Blant de 1600gjestene som tok del i den ekstravagante avrundingsmiddagen på Villa Medici var Nancy Kissinger, Gina Lollobrigida og æresgjest Elizabeth Taylor. En minnes utstilling, ”30 år av magi”, var også ridende til Valentino sin ære, inkludert noen eksklusive usette skisser. Det var en passende feiring for en mann som har bygd karrieren sin på å designe utallige Oscar kjoler og antrekk, likeså som at han har designet noen av verdens mest eksklusive og dyre brudekjoler, for Elizabeth Taylor, Jackie Onassis, Courtney Cox og Jennifer Lopez.

 

Han er den Røde Løpers regelmessige, Valentino har kledd opp noen av verdens mest glamorøse mennesker, inkludert Prinsesse Margaret, Julia Roberts og Claudia Shiffer. Hans suksess har altså utviklet han til å leve en livs stil som matcher til og med hans rikeste kunder. Feilfri stilig, har Valentino blitt kjent for hans perfekt kamba hår, permanent solbrun hud og ei klesgardrobe bestående av Ralph Lauren, Savile Row og, selfølgelig, hans eget merke. Faktisk er han den perfekte personlighet til sitt eget signatur merke. Med en villa på utkanten av Roma, et hus i Knightsbridge, et hus i London, en leilighet på Manhattan i New York, luksushytta Chalet Gifferford i Gstaad i Sveits, en 157-meter lang luksus yachtch, ”blue one” og en seks-etasjers Romansk Palass for et kontor, Valentino sin sirkel av venner er den glitrende skaren av folk han kler opp.


 

I 1998, Valentino og hans buisiness partner Giancario Giammetti solgte deira moteimperie for 211 millioner pund.

 

”Det er kun tre ting jeg kan. Lage en kjole, dekorere et hus og holde selskaper” –Valentino

 

Valentinos celebre kundeliste og nøkkelen til suksess

Elizabeth Taylor, Audrey Hepburn og presidentfrue Jackie Kennedy var blant Valentinos første kunder. I dag går filmstjerner som Nicole Kidman, Julia Roberts, Uma Thurman og Jennifer Aniston ned den røde løperen i Valentinos vakre kjoler. Han er også en populær designer blant konghusenes førstedamer, som vår egen kronprinsesse Mette-Marit. ”Jeg tror jeg har lyktes gjennom alle disse årene fordi jeg bare er opptatt av å lage vakre klær. Jeg klarer ikke motetrender som grunge eller å se kvinner som ser ustelte eller sjuskete ut. Jeg vil at en jente som går inn et sted skal få folk til å snu seg og utbryte; Du ser fantastisk ut.” Sier han.

 

Blir sur av stygge ting

14 år gammel ba Valentino moren lage gensere til ham etter hans egen design. De som var å få kjøpt var så stygge, mente tenåringen. ”En gang ga moren min meg en mørkeblå blazer med gullknapper. Hun måtte bytte ut gullknappene fordi jeg ikke likte dem.”

 

17 år gammel dro Valentino til Paris for å lære å lage kjoler. Foreldrene støttet ham og sendte ham penger hver uke. Og det angret de aldri på. Valentino er i dag en av verdens rikeste designere og kjent for sitt ødsle luksusliv. Han har 5 hjem og en stab på 50 personer, inkludert gourmetkokker og livvakter sørger for at Valentino til en hver tid har alt han trenger.

”Valentino er som en drivhusblomst,” sier foretningspartner Giancarlo Giametti.

”Jeg sørger for at han har alt han trenger, så han kan konsentrere seg om å være kreativ. Ting som er deprimerende eller stygge gjemmer jeg for ham så han alltid er i godt humør,” –Giancarlo Giametti.

 

Når Valentino forflytter seg, skjer det med mer tjenerskap enn den engelske kongefamilien. Livvakter, en kokk, en overhovmester, to hovmestere, en personlig tjener, en sjåfør, en tjenestepike er fast reisefølge. Det samme er selvsagt Valentinos seks små hunder.

 

Tegnet Jackies brudekjole

I 1961 bar Elizabeth Taylor en spesialsydd Valentino-kjole til premieren på storfilmen Spartacus i Roma. Tre år etter bestilte den amerikanske presidentfruen Jacqueline Kennedy seks kjoler, alle i svart og hvitt, til å bruke i det første sørgeåret etter mordet på president John F. Kennedy. Jackie, som var datidens trendsettende moteikon, ble etter hvert en av Valentinos nærmeste venner. Da hun giftet seg med den styrtrike greske skipsrederen Aristotoles Onassis i 1968, var det i en elfenbenshvit georgette- og blondekjole designet av Valentino. Det ga Valentino oppmerksomhet over hele verden, og han solgte 60 kopier av Jackies brudekjole.

 

Nyskapende designer

Valentino ble kjent etter sitt legendariske helhvite moteshow i 1968: Collezione Bianca. Stoffet kostet over 16 000 kroner halvmeteren, en vannvittig sum. Kolleksjonen ble en kjempesuksess og prydet motesidene i alle magasinene. En annen som falt for kolleksjonen var Bianca Jagger, Rolling Stones-sanger Mick Jaggers kone, som likte å kle seg i helt hvite dresser og kjoler. Kundelisten omfattet etter hvert både filmstjerner, arabiske prinsesser og europeiske kongehus. Den hvite kolleksjonen var også den aller første i motehistorien med egen logo. Valentinos ide om å dekorere alle plaggene med monogrammet sitt, en enkel V, ble en suksess. Alle plaggene og beltespennene ble fra nå av preget med den nå så velkjente V-en. Andre designere fulgte etter, og merkelogoen var et faktum.

 

Haute couture

Valentinos haute couture-klesproduksjon foregår i hans hovedkontor fra 1500-tallet, Palazzo Mignanelli, i Via Gregoriana i Roma. Der sitter 60 kvinner kledd i hvite arbeidsfrakker og syr haute couture i tre atelierer, et for klær til daglig bruk, et for aftentøy og et for bryllupskjoler. De billigste kjolene uten broderier koster ca.120 000 kroner, de mest kostbare brudekjolene kommer på 1,5-2 millioner. Ifølge Giancarlo taper firmaet over 4 millioner dollar hvert år på haute couture-produksjonen. ”Men jeg kommer aldri til å legge den ned. For det første gjør det Valentino lykkelig. Og vi skiller oss ut fra andre motehus som ikke lager haute couture-klær mer,”-Giancarlo.

 

Valentino er kjent for å være perfeksjonist. Da terroristgruppen De røde brigader kidnappet rike folk i Roma, kjørte han rundt i en skuddsikker, knallrød Mercedes. Valentinos mange hjem og kontorer er dekorert med enestående kunst , som bilder av Picasso, så han har noe vakkert å hvile øynene på. Han elsker hester nesten like mye som hundene sine, En besøkende i villaen på landet i Italia var mildt sagt sjokkert over å se høstene løpe rundt rundt på opplyste sletter om kvelden. Tusenvis av små lys er plassert i bakken – i tilfelle Valentino skulle få lyst til å se hestene sine etter mørkets frembrudd. Perfeksjonismen gjør seg gjeldende på alle plan i Valentinos liv. Lakenene hans strykes to ganger daglig – en gang etter vask, og en gang oppå sengen. Det valentino ikke liker, overser han. Derfor unngår han å se på nyhetene eller å lese aviser.

 

Ready-to-wear oppstår

På 1900-tallet begynte haute couture-salget å gå nedover. Kundekretsen var blitt eldre, og tidene forandret seg. På 60-tallet var det ikke uvanlig at kvinner skiftet flere ganger om dagen, og derfor trengte mange antrekk. Nå hadde rimeligere og andre type klær tatt over. Men Valentino og Giancarlo var fremsynte. Allerede på 1970-tallet fikk de ideen om å lage en kolleksjon prët-ä-porter, ready-to-wear: klær som var produsert i større antall, med haute couture-skredderkunstens fordeler, men med rimeligere stoffer og mindre utsmykkinger. Dette gjorde klærne tilgjenglige for flere. Boutiquer ble åpnet både i Europa, USA, Midtøsten og Asia, og la grunnlaget for Valentinos og Giancarlos moteimperium. Snart lagde de en mengde forskjellige Valentino-produkter.

 

”Valentino og Giancarlo er konger av luksuslivet,” sier redaktøren John Fairchild i det amerikanske fagbladet Women’s Wear Daily. Men i følge venner har ikke rikdommen forandret personen Valentino. Han har alltid hatt dyre vaner og sløst med penger, men han er alltid rolig og reservert, og den perfekte gentlemann. Og han deler av sin rikdom. I 1994 startet Valentino L.I.F.E., en organisasjon som hjelper barn med hiv verden over. Elizabeth Taylor er organisasjonens talskvinne.

 

Gwyneth Paltrow har vært Valentinos muse siden slutten av 90-tallet og tilbringer ofte ferier på Valentinos luksuriøse yacht ”Blue One”. Valentino, som var venn med Gwyneths far Bruce Paltrow i årevis, er og så gudfar til Gwyneths og Chris Martins datter Apple. Da Det Nye var på Valentinos motevisning i Paris i høst, satt Gwyneth på første rad, og Valentino arrangerte en middag til ære for henne samme kveld.

 

Valentinos muse


”Gwyneth inspirerer meg. Hun er elegant, moderne og tidløs, akkurat som min design,” sier Valentino. Designeren tiltrekker seg stadig nye kunder fra alle kretser. Rike arvinger over hele verden har arvet interessen for Valentino fra sine mødre. Etablerte filmstjerner og nye starleter slåss om å kle seg i kjolene hans på premierer. Popstjerner som Jennifer Lopez og Puff Daddy har skjønt det, og står på Valentinos trofaste kundeliste.

 

Hvordan eventyret ender vet ingen, men verken Valentino eller Giancarlo ønsker å trekke seg tilbake.

”Vi går mot slutten”, sier Giancarlo.

”Vi kan ikke si ,de neste ti årene,”. Men vi vil aldri bli kjedelige. Vi skal more oss og gjøre det grundig.

 

Prikken over i-en

Lenger oppe nevnte jeg navnet på flere designere, kunstnere og motehus. Og i biografien om Valentino dukket det opp flere navn. Her skriver jeg litt om hvem de er, om de har eller ikke har tilknytning til Valentino. Hva de driver med og lignende. Det blir som prikken over i-en.

 

Stella Mc Cartney var fødd i 1972, ho var datter av eks-Beatle Paul og Linda Mc Cartney. Ho nådde ikke ikke overskriftene før i 1995 da hun gikk ut i fra ”London’s Central St Martins College of Art & Design”. På hennes eksamens moteshow hadde ho fått stor nytte av foreldrene sin kjendisstatus, ho fekk Naomi Campbell og Kate Moss til å gå ned catwalken med hennes klær.

 

Johan Lindeberg var tidligere designer for Diesel på Diesel sitt hovedkontor i Stockholm. Han var en av de største designerne og fekk tilbud om1million i lønnsforhøying per plagg han designet. Det er ukjent hva han hadde fra før av. Men da Johan fekk det tilbudet gikk det opp for han hvor bra han gjorde det som designer og valgte og si opp jobben og etablere et eget merke. J. Lindeberg er i dag et godt etablert merke. Og Johan får designe hva han vil, hva han liker og hva han savnet i Diesel. Ungdom og kjendiser over alt bærer han klær.

 

Simen Staalnacke og Peder Børresen er skaperene bak Moods of Norway, et anerkjent merke som startet som en nachspiel ide på Hawai under deiras studieopphold innen markedsføring. Det er et anerkjent merke blant lokalbefolkningen, kjendiser, Hollywood-skaren og en hel del folk over Europa. På spellemanns prisutdelingen i år gikk den som mottok pris for Norges Bestkledde mannlige artist iført moods of norway antrekk.

 

DOLCE AND GABBANA design duoen, Domenico Dolce (F.1958, nær Palermo, Sicily) og Stefano Gabbana (F.1962, Milan, Italia) er kjent for å få ”stjerner til å se ut som stjerner”. Deres sexy stiler er ofte å bli sett på Isabella Rossellini, Demi Moore, Nicole Kidman og Madonna, for de som de også lagde ”Kylie Minogue” hyllest t-skjorte. Det var også de som designet kledene til Madonnas ”Girlie Show” i 1993, ogso Whitney Houstons 1999 turne.

 

Giorgio Armani, født i Piacenza, Italia i 1934. Giorgio Armani er en av de mest feira og influerte designeren Italia har noen gang produsert. Det var bare blant få tjangser at han braut inni moteindustrien på 60-tallet, etter korte stikkturer innom medisinstudiet (studert på Milan University) og fotografistudie.

 

Giorgio Armani har tre signatur merker:

- Giorgio Armani

- Emporio Armani

- Armani Exlusive

 

Alle desse designerne har designet og designer i Valentinos periode. Giorgio Armani og Stella er Haute Couture, mens Moods of Norway er nåtidens artige vri laget av to hjertekjære stryninger som gir gammelt design en ny het look. Dolce and Gabbana er sexy snitt og sømmer som får en hver person til å se ut som en ekte stjerne, et merke som er ofte å finne på den røde løperen. J. Lindeberg er mer et bruks merke for ungdom og ungdommelig voksne. Han designer mer jeans og collegeklær enn de fleste topp-designere. Alle desse har noe til felles med Valentino, men en ting de alle har felles er; de er europeiske og slo igjennom i Europa som europeiske motedesginere.

 

Alt i alt er prikken over i-en slik…

 

I dag er det Europeisk design som leder, det er brukt over hele verden og er bestselgere i alle land. Det siest at om du drar til USA for å slå igjennom har du store muligheter for å bli STOR designer. For de som allerede designer i USA er ikke det de kaller BRA, men MIDDELS. I norden er designet preget av dyp perfeksjonisme og kjærlighet fra innerst inne.

 

Blir Norge det nye Italia?

I dag er det utrolig mye bra norsk design og spesielt fra Sogn og Fjordane og vårt distrikt. I Norge har vi egne merker for interiør, klær, sko og emballage.

 

Eksempel på merker og produsenter i mitt distrikt:

Interiør: Holmøyvik kjøkken, Hagen trapper, Stryn møbelservice.

Klær: Moods Of Norway, Ricco Vero, Skogstad Sport, Aloha Hamp.

Acessoarer: Aloha Hamp, Ricco Vero, Moods Of Norway.

 

Sogn og Fjordane er et motemekka, og jeg spår at fremtidens Valentino allerede er født her.

 

20 kjappe faktasetninger:

 

5 kjappe fakta om Valentino:

- Han er irriterende perfeksjonist.

- Kan bare 3ting, arrangere fester, innrede et hus og designe klær.

- Signaturfargen er Raud.

- Hans partner er Giancarlo.

- Født i Italia på bondelandet.

 

5 kjappe fakta om italiensk design:

- Lett og luftig er hot.

- Haute couture er mest pop.

- Ready to wear er godt brukt.

- Det er en pengegruve.

- Det er eksklusivt.

 

5 kjappe fakta om Haute Couture:

- Valentino Garavani er best.

- Elizabeth Taylor bruker det.

- Hollywood elsker det.

- Skreddersøm etter mål.

- Det fremhever din form.

 

5 kjappe faktaer om Europeisk design:

- Dyrt og Billig.

- Annvennelig.

- Hardt og mjukt.

- Ettertraktet og bestselgende.

- Italia og Frankrike er motemekka for Europeisk design.


Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil