Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Tønnen i toppen og glass i ræven

Tønnen i toppen og glass i ræven

Han var bare 14 år gammel da, og visste ikke hvordan han skulle ta vare på pengene han tjente. I stedet brukte han pengene på alkohol, røyk, snus, og dop.

Sjanger
Fortelling
Språkform
Bokmål
Lastet opp
05.11.2006


Det hele startet da Morten fikk sin første jobb på sjøen. Han var bare 14 år gammel da, og visste ikke hvordan han skulle ta vare på pengene han tjente, istedet brukte han pengene på alkohol, røyk, snus, og dop.

 

Han fikk ikke så god lønn egentlig, så han pleide å stjele veldig mye laks og solgte dem til andre folk. Han fikk oftest de vanskeligste oppgavene enn de andre som jobbet der. Han måtte bære tunge lastar, være oppe på dekk når det var skikkelig dårlig vær og hvis han gjorde en feil, ble han slått.

 

Etter at det hadde gått fire år i sjøen, ble han lei av jobben og dem han jobba med, så han begynte å tenke på hevn. Det første han tenkte på var å brenne båten de brukte til å seile med, og det bestemte han for å gjøre.

 

Neste kveld var det skyfri himmel, stjernene var flotte og lyste som et par diamanter og det var midtnatt. Men det betydde ikke noe, for han hadde bestemt seg for å gjøre det. Han hadde med seg cirka ti liter bensin og en lighter. Han begynte å kaste litt bensin på motoren og så fortsettet han inne i båten og resten tømte ute på båten. Så tok han ut lighteren og skulle akkuratt til å tenne på båten, men så hørte han noen komme mot båten. Det var kystvakten som kom for å skjekke om alt var bra, det gjør han hver kveld. Men heldigvis for han at kystvakten fikk øye på Morten. Han måtte jo vente i noen minutter før han tente på båten selvsagt. Men når kystvakten var langt borte tok han ut lighteren igjen, tente på båten og stakk av med bilen sin.


 

Etter den episoden begynte han å drikke veldig ofte. Han røykte enda mer også, det var sånn at han gikk alltid med røyk i lomma og du så ham nesten aldri uten røyk i kjeften.

Han trengte penger til all alkoholen og røyka så et år sener fikk han jobb på byggeplassen.

Skyene lå som et mykt teppe over himmelen, solen var akkurat kommet over de snøkledde fjellene da Morten sin bil ankom byggeplassen. Ut trædde en halvmøkkete tømrer med sneipen i kjeften og luen halvveis på snei. Det var en typisk mandag, bakrus fra søndagen og whisky til frokost. Den halvfulle tømreren valset bort til brakken for å få vite dagens gjøremål. I dag var det taket som skulle vekk, en helvetes jobb tenkte morten da han smelte igjen den halvråttne brakkedøren og sjanglet bort til stellingen.

 

Jobben ble ikke noe bedre da arbeidsplassens container var fjernet. Det var da Morten fikk den geniale ideen, vi har alle våre øyeblikk med genialitet og dette var hans. Han hadde nemlig tidligere sett en gammel og halvødlagt tønne liggende i gjørmen ved stellingen. Morten reiv den halvråtne tretønnen opp av gjørmen, den hadde halvløse planker bundet sammen av noen spinkle rustende jernbånd, den hadde med god margin sett sine beste år. Morten tok fram hammeren og slo med full kraft mot tønnen, da han hadde gjort dette et par ganger traff han endelig og treflisene fløy. Han bandt et tau gjennom tønnen og kastet enden elegant opp over rekkverket på stellingen. Han heiste tønnen sakte men sikkert opp til toppen, da var han endelig klar til arbeid.

 

Taksteinene var gamle, knuste og grønne, noe som hadde gjort jobben vanskeligere om man skulle ha plukket de av. Men Morten hadde års erfaring i dette, han kastet hammeren over hodet og gikk berserk på steinene. Da han hadde knust halve taket i rent raseri, begynte han sakte og kaste bitene oppi tønnen. Da halve dagen var over hadde han endelig fylt tønnen til randen. Han lot rullingsen vandre over leppene mens han sakte gikk ned stigen. Litt av en bragd tenkte Morten da han hadde klart å gå ned trappene uten og falle. Da han så på den skarabre tønnen henge fem meter over bakken i det eldgamle tauet skulle det ha vekket en følelse av bekymring, men Morten, han var full.

 

Han snurret tauet rundt armen et par ganger. At det stoppet blodsirkulasjonen i armen var vel helt normalt, tenkte morten da han løsnet knuten som var festet i et nærliggende tre. Å se den halvfulle tømmeren med wiskyflasken i baklommen og sneipen i kjeften fyke i en helvetes fart oppover bygningen var et bisart men vakkert syn. Illusjonen av vakker ble ordrett knust da tønnen traff han på veien ned. Da Morten hadde nådd toppen var det bare en vei igjen, fallet var like hardt som de tolv stegene. For da den halvråttende tønnebunnen traff bakken ble den like knust som Mortens fjes. De knuste taksteinene rant ut av tønnen, da millisekundet kom og Mortens hundre kilo ble tyngre en tønnen, tok tyngdekraften inn. Tønnen kom like fort opp som Morten falt ned. Smellet var like voldsomt som smerten han følte da tønnen traff han for andre gang, men turen var langt fra over. Morten så live passere i revy da den enorme kroppen hans klasket mot asfalten. Tauet var slitt og tønnen var tung. Da Morten så den tunge halvknuste tønnen falle rett mot han følte han smertene før de kom.

 

Man kunne høre den gjennomtrengende og mildt irriterendes sirenen milevis fra byggeplassen. Morten så ut som et verk av Picasso der han lå på en hau av takstein, med tønnen i toppen og glass i ræven. Ambulansepersonalet slengte han som en raggedukke opp på båren og bærte han inn i bilen. Morten slapp lett unna med et kraniet som så ut som en knust grapefrukt, ti ribbebein som stod elegant langt inn i kroppen og armer som lignet to makabre kjøttstrimler. Alt i alt gikk det jo ganske bra tenkte Morten, jeg slapp jo i det minste å jobbe på et par måneder.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil