Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (709) Anmeldelse (bok, film...) (634) Artikkel (927) Biografi (262) Dikt (1036) Essay (552) Eventyr (115) Faktaoppgave (374) Fortelling (833) Kåseri (610) Leserinnlegg (119) Novelle (1310) Rapport (621) Referat (173) Resonnerende (204) Sammendrag av pensum (179) Særemne (155) Særoppgave (337) Temaoppgave (1246) Annet (527)

Språk

Bokmål (8054) Engelsk (1612) Fransk (26) Nynorsk (1123) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > På skråplanet

På skråplanet

Rapport fra forsøk utført i 10. klasse.

Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Lastet opp
31.10.2006


Hensikt:

I dette forsøket skal du sammenlikne arbeidet som må gjøres for å løfte en gjenstand rett opp, med arbeidet som gjøres når gjenstaden trekkes opp et skråplan.

 

Hypotese:

Jeg tror at det blir mindre arbeid å løfte en gjenstad i et skrått plan enn det er å løfte rett opp.

 

Utstyr:

To planker, 0,6 m og 1 m lange

Stativ med pinne som skråplanet kan hvile mot

Liten klosse

Fjærvekt

Linjal

<bilde>
 
<bilde>

 

Beskrivelse:

Det første vi gjorde var å danne en gruppe på 4 personer, som ble Dag Hildor, Ane, Ingunn og Ola. Vi ble utdelt to planker, stativ, fjærvekt, linjal og en liten klosse.

 


Planke nr. 1:

1 meters planken eller linjalen som også ble kalt ’’langt skråplan’’ ble liggende mot pinnen som stod ut av stativet. Kossen ble hektet på fjærvekta og en skulle dra klossen og to fikk jobben som målere. Da var det bare en person igjen som fikk gleden av å nyte forsøket.

 

Planke nr. 2:

0,6 meters planke som også ble kalt ’’kort skråplan’’ ble liggende mot pinnen på stativet og alle fikk den samme jobben.

 

Rett opp:

Det tredje arbeidet som skulle utføres var å løfte klossen rett opp. Alle hadde samme jobb og alle ble fornøyde.

 

Resultat:

 

Kraft

Strekning

Arbeid (J)

Rett opp

1,00 n

0,3 m

0,3 J

Kort skråplan

0,71 n

0,6 m

0,426 J

Langt skråplan

0,49 n

1 m

0,49 J

 

Jeg får ikke dette til å stemme i forhold til boka, men i boka er det tegnet en klosse med hjul. Det brukte ikke vi i forsøket. Vi fikk noen heftige diskusjoner når vi fant ut resultatet, fordi vi ikke skjønte hvorfor du skulle bruke mer arbeid på å løfte rett opp enn et skråplan. Derfor får vi friksjon med i bildet.

 

Teori:

Stål mot stål (tørre flater)

0,6

Stål mot stål (smurte flater)

0,01-0,1

Aluminium mot stål

0,5

Kopper mot stål

0,4

glass mot glass

0,4

Stål mot is

0,014

Tre mot tre (tørt)

0,2-0,5

Tre mot tre (vått)

0,2

Messing mot is

0,02

Gummi mot fast dekke (tørt)

0,4-1,0

Gummi mot fast dekke (vått)

0,05-0,9

Gummi mot is

0,02

Friksjon er den kraften langs berøringsflaten mellom to gjenstander som hindrer gjenstandene i å gli mot hverandre(statisk friksjon), eller hemmer den glidende bevegelsen(glidende friksjon).

 

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil