Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (709) Anmeldelse (bok, film...) (634) Artikkel (927) Biografi (262) Dikt (1036) Essay (552) Eventyr (115) Faktaoppgave (374) Fortelling (833) Kåseri (610) Leserinnlegg (119) Novelle (1310) Rapport (621) Referat (173) Resonnerende (204) Sammendrag av pensum (179) Særemne (155) Særoppgave (337) Temaoppgave (1246) Annet (527)

Språk

Bokmål (8054) Engelsk (1612) Fransk (26) Nynorsk (1123) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Karbohydrater

Karbohydrater

Rapport fra forsøk 3.2 Karbohydrater. Karbohydrattest – vi påviser og skiller mellom noen forskjellige karbohydrater -Reaksjon med fehlings væske.

Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Lastet opp
31.10.2006

Hensikt:

Hensikten med dette forsøket er å påvise monosakkarid ved hjelp av fehlingsvæske. Vi skal kunne skille mellom forskjellige karbohydrater.

 

Teori:

Fehlings væske benyttes for å påvise hva slags karbohydrat vi har med å gjøre (monosakkarid eller disakkarid). Fehlings væske er en sterk basisk løsning, og reagerer bare på monosakkarider. Den er altså en form av indikator som viser om løsningen er monosakkarid eller disakkarid. I dette forsøket skal vi blant annet undersøke hvordan Fehlings væske reagerer med druesukker(glukose), fruktsukker (fruktose) og rørsukker (sukrose).

 

<bilde>
Utsyr som ble brukt:

- Sprite

- Fehling

- Melk

- Sukker

- Glukose

- Vernebriller

- Frakk

- Kokeplate (80C – 90C)

- Et stort begerglass m/varmt vann

- 4 reagensrør + stativ

(Reagensrørene merkes med glukose, sukker, melk og sprite. Et navn på hver av dem)

 

Fremgangsmåte:

Først tok vi på oss frakk og vernebriller for å beskytte oss mot de ulike gassene. Der etter hentet vi all utstyret, og slo på kokeplate, slik at den varmet seg opp. Vi satte et begerglass med vann i på kokeplata slik at varmet seg opp.

 

Så tok vi fram fire reagensrør. I det ene reagensrøret hadde vi litt sprite oppi, i det andre litt melk, i det tredje litt sukker(væske), og i det siste litt glukose. Etter det helte vi litt fehlings væske i hvert av de fire reagensrørene. Deretter plasserte vi reagensørerene i begerglasset med vann i, som vi på forhånd hadde varmet opp til om lag 90C. Ca. etter 5 minutter undersøkte vi reagensglassene.

 

<bilde>
A – sukker

B – melk

C – sprite

D - glukose

 

Resultatet:

Når læreren skulle lage Fehlings væske, tilsatte han fehlings væske A og fehlings væske B. Da ble det laget en fehlings væske med en sterk blå farge, som vi tilsatte i hvert av de fire reagensglassene. Det begynte allerede da å skje en reaksjon. Både det reagensrøret med Sprite og glukose begynte å få en oransje farge, og melka begynte å bli gull-grønn. Mens det reagensrøret med sukkeret skjedde det ingenting med, den hadee fortsatt en blå farge.

 

Etter at de fire reagensrørene hadde stått i vannbadet i omtrent 5 minutter, så vi at det hadde skjedd en reaksjon. Det reagensrøret med sprite, glukose og melk hadde fått de ulike fargene, det er fordi det er monosakkarider i disse væskene, mens sukker er et disakkarid. Og det kunne vi se fordi Fehlings væske reagerer bare med monosakkarider.

 

Reaksjonslikning:

Cu2+ (blå) + e- 

<bilde>
 Cu+ (rødbrun)

 

Konklusjon:

Av de fire reagensrørene som vi satte i vannbad, var det bare de tre med monosakkarider som skiftet farge. Det er fordi Fehlings væske kun reagerer med monosakkarider, mens rørsukkeret består av disakkarider.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil