Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Den finske borgerkrigen

Den finske borgerkrigen

Ultrakort om Den finske borgerkrigen

Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
10.07.2000

Norge er ikke det eneste landet som har hatt mye urolighet og skifting av overhodet og styreform. Også f.eks. Finland og Island har hatt mye uroligheter. Frihet og undertrykkelse har variert veldig i Finland helt siden 1100-tallet, da Erik den helliges ”korstog” legger grunn for svensk herredømme. Etter det har Finland svingt fra Sverige, Russland og Tyskland som overhoder. Svensk språk har flere ganger blitt brukt i Finland og ble i 1863 sidestilt med finsk som offisielt språk. Siste gangen Finland var et ”lyderike”, var under Russland fra 1809 til 1917. I perioden 1898-1904 styrte en general ved navn Bobrikov, i tsarens navn. Dette var også en russifiseringsperiode med Finland i stor undertrykkelse. Bobrikov døde derimot da en student løp ut i gaten foran han og skjøt. Etter å ha skutt Bobrikov, skjøt studenten seg selv. Studenten ble etter dette folkehelt. I 1905 utløser generalstreiken i Russland en revolusjonær krise i Finland og landet får en ettkammerriksdag valgt ved vanlig stemmerett for kvinner og menn. Under revolusjonen i Russland ,1917, erklærer Finland seg uavhengig.

 

1918 bryter den finske frihets krigen ut, og borgerkrig er et faktum . Det blir en krig mellom det ”røde parti”, det vil si de sosialistiske og kommunistiske som ville at folket skulle få bestemme og at resurser skulle deles likt, og det ”hvite parti”, regjeringstyrken, som ville beholde all makten. De ”røde” får hjelp av russiske tropper, men beseires av de ”hvite” som ledes av Carl Gustaf Mannerheim. En finsk statsmann, offiser og politiker. Han var riksforstander i perioden 1918-1919.Mannerheim trakk seg siden tilbake til privatlivet og døde senere i 1951.Over 8000 ”røde” ble henrettet etter dette. Finland blir i 1919 proklamert som republikk . I 1918 ble det finske flagget antatt og bygger på et forslag fra Z. Topelus fra 1860. Det hvite symboliserer den finske vinteren og det blå alle de finske innsjøene.

 

Selv om Finland da var egen republikk, fortsatte uroligheter I 1920 slutter Finland fred med Sovjet-Russland i byen Tartu (Dorpat). I 1921 tilkjenner folkeforbundet igjen suvereniteten over Åland tilbake til Finland

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil