Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Klassisismen

Klassisismen

Punkter om klassisismen. Ble brukt til muntlig framføring i musikk.

Karakter: 5-

Sjanger
Annet
Språkform
Bokmål
Lastet opp
11.10.2006

* En periode i kunst, musikk, arkitektur og litteratur på 1700-tallet.

* Sentralt for klassisismen er troen på fornuften.

* Handelen blomstret på 1700-tallet, noe som første til økonomisk oppgang i mye av Europa.

* I kjølvannet av dette vokste det fram en ny samfunnsklasse, handelsborgerskapet.

* De startet blant annet teselskaper hvor de kunne diskutere politikk, musikk, kunst og litteratur.

* Kirken mistet makten i samfunnet og handelsborgerskapet ble den nye ”makten”.

 

Generelt om musikken i klassisismen:

* Klassisismen hadde sentrum i Wien, i Østerrike.

* Siden kirken ikke lenger hadde makten, ble det større frihet, også i musikken.

* Det ble mye større frihet i innhold, tema og uttrykk for musikk.

* Musikken var lettere og lystigere enn barokkens musikk som var pompøs, mektig og overdådig musikk.

* Musikken i klassisismen ble også renere, enklere og klarere.

* Det nye hadelsborgerskapet ville også bli underholdt av operaen, men den fra barokken passet ikke inn i opplysningens idealer.

* En ny opera ble derfor dyrket, en lettere og mer elegant opera, den såkalte komisk opera, eller opera buffa.

* Klassisismen er preget av den helt spesielle formen på sonantene og bestod ofte av tre deler: eksposisjon, gjennomføring og reprise(repetisjonsdel).

* De viktigste stilartene var klaversonate, strykekvartett, solokonsert med orkester, og symfoni.

 

Komponister:

* Mange komponister tilhørte klassisismen, men det er tre navn som skinner blankere enn andre:

* Ludwig van Beethoven

* Wolfgang Amadeus Mozart

* Josef Haydn

* Vi skal fortelle dere om Beethoven og Mozart.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil