Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Framstilling av etyn

Framstilling av etyn

Rapport fra forsøk hvor hensikt var å fremstille etyn ved en reaksjon.

Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Lastet opp
22.09.2006

Hensikt:

Hensikten var å framstille etyn ved en reaksjon. Vi skulle også undersøke egenskapene til noen av stoffene vi fant underveis.

 

Utstyrsliste:

  • reagensglass (pyrex)
  • trakt og filterpapir
  • PH-papir
  • begerglass
  • fyrstikker
  • sugerør
  • vernebriller
  • Kalsiumkarbid (CaC2) i biter
  • vann (H2O)

Tegning:

<bilde>
<bilde>

 

Beskrivelse og observasjoner:

Først satte vi opp utstyret som vist på figuren. I et reagensrør hadde vi vann, som målte PH= 5,5, litt surt. Med en brennende fyrstikk klar, hadde vi oppi ⅓ ts med kalsiumkarbid (CaC2). Dette var et stoff som i fast form så ut som et brunt, finkornet pulver med hvite og grå krystaller i. Det luktet «kruttlapper». Reaksjonen startet umiddelbart da vi blandet stoffene, og det boblet noe fælt. Det ble en vond stank fra reaksjonen, dette var gassen etyn (C2H2). Vi tente på og det sa «poff» i det ilden traff gassen. Det brant noen få sekunder. Det boblet også over, noe som det ikke var meningen at det skulle gjøre. Det ble dannet en gråbrunaktig og vassete masse. Deretter filtrerte vi bort vannet i massen, og samlet det i begerglasset. Dette målte PH= 11,0, svært basisk. Nå skulle vi blåse med et sugerør i dette vannet. Ikke så lang tid etter av en av oss begynte å blåse i væsken, ble det blakket (hvitt) og det ble felt ut et stoff som kalles kalsiumkarbonat (CaCO3). Vann ble igjen.

 

Teori:

<bilde>

kalsiumkarbid + vann → etyn + kalsiumhydroksid

 

I reaksjonen var det ikke nok vann til å løse opp alle kalsiumkarbidet, derfor ble samlet i filteret sammen med hydratet Ca(OH)2, som var et resultat av reaksjonen. Vannet som enda ikke hadde fått sjansen til å løse opp kalsiumkarbidet, ble filtratet som vi samlet i begerglasset. Det

viste veldig høy PH-verdi og var derfor veldig basisk og etsende.

 

<bilde>

Dette er egentlig ikke utfelling, siden vi ikke tilfører nye ioner, men det dannes et bunnfall når karbondioksid (CO2) fra pusten vår reagerer med kalsiumhydroksidet.

 

Konklusjon:

Vi kunne lage etyn med å blande vann og kalsiumkarbid. Etyn er eksplosiv og brennende.

 

Feilkilder:

Vi hadde i for mye kalsiumkarbid, og derfor boblet det over, slik at vi «mistet» en der av reaksjonen.

 

Kilder:

Notater fra forsøket og internett.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil