Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Oksidasjon av glyserol

Oksidasjon av glyserol

Rapport fra forsøk. Godkjent av lærer.

Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Lastet opp
18.09.2006

Hensikt: Observere, beskrive og forklare dens eksterne reaksjon med kaliumpermangant.

 

Utstyr: Porselensskål, dråpeteller, spatel, begerglass, briller, rørepinne, kaliumpermangant(KMnO4) og glyserol(C3H8O3).

 

Arbeidsbeskrivelse: Tok et par gram kaliumpermangantpulver i porselensskålen og tilsatte noen dråper glyserol kontrollert, ved hjelp av dråpeteller. Rørte rundt med rørepinnen og trakk oss litt bort fra eksperimentet.

 

<bilde>

 

Observasjon: Først trakk glyserolen inn i kaliumpermanganten, med litt hjelp av rørepinnen vår. De første sekundene holdt blandingen seg i ro, før det begynte å putre med følgende røyk og eksplosiv flammeutvikling.

 

Konklusjon: Dette var en eksoterm reaksjon fordi produktblandingen hadde mye høyere temperatur enn reaktantblandingen.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil