Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Mikroskopering av mitose i planteceller

Mikroskopering av mitose i planteceller

Bør følge med egne tegninger i tillegg til mine illustrasjoner.

Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Lastet opp
05.09.2006

Utstyr:

- Rotspiss, løk

- Jod

- Begerglass

- Objektglass

- Mikroskop m/ lys

 

Vi gjorde:

1)     Etter å ha tatt fram det nødvendige utstyret, laget vi et preparat av rotspissen fra løken. Årsaken til at vi valgte å ta celler fra rotspissen var at det foregår stadig vekstdeling i enhver rotspiss.

2)     Vi skar en tynn skive av løken og la den på objektglasset. Vi hadde så èn dråpe jodløsning på, og klemte et annet tynt glass forsiktig over slik at joden ble jevnt spredt. Vi kunne nå begynne selve mikroskoperingen.

3)     Vi mikroskoperte preparatet og tegnet det vi kunne observere.

 

Resultat:

Vi kunne observere enkeltceller i mange forskjellige delingsfaser. Nesten alle cellene var i en av de fire karakteristiske delings- og vekstfasene. Vi var noe overrasket over at vi med det begrensede utstyret vi hadde kunne observere de enkelte delingsfasene med så stor nøyaktighet at vi faktisk kunne kjenne dem igjen. Se vedlegg for tegninger.

 

Konklusjon:

Cellene i rotspissen hos løkplanter er i stadig vekst. De ulike cellene deler seg vha. mitose, og kan på den måten vokse utover slik at selve løken blir større. Ved å bruke relativt enkelt laboratorieutstyr kan man observere disse enkeltcellene og se hvilke delingsfase de er i.

 

<bilde>

 

Illustrasjonsfoto: vekstdeling

Vedlegg 1/3: De ulike fasene(idealiserte og forenklet) med navn og detaljert bilde av samme forsøk utført ved en annen skole.

 

<bilde>

<bilde>

<bilde>

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil