Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > En hudkrem er en emulsjon

En hudkrem er en emulsjon

3KJ-forsøk. Tips: bruk MYE mindre aroma enn det vi gjorde. Mangler et par strukturformler i forsøket som for f.eks. kokosfett, men de står i boka.

Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Lastet opp
05.09.2006

Utstyr:

- Kokosfett

- Parafinolje

- Stearinsyre

- Trietanolamin

- Glyserol

- Vekt

- Begerglass, 250 mL

- Brenner

- Stativ

- To glasstaver

- Målesylinder, 100 mL

- Noen dramglass med lokk

- To termometre

- Aromaoljer

 

Framgangsmåte og observasjoner

1) For å lage fettfasen tok vi 20 g kokosfett, 5g parafinolje og 5g stearinsyre i et begerglass. Vi varmet så dette opp til 70 grader C.

2) For å lage vannfasen, veide vi ut 1,0g trietanolamin i et begerglass og tilsatte 5,0 g glyserol og 65 mL vann. Vi varmet dette opp til 90 grader C og rørte med glasstav slik at stoffene løste seg i vannet.

3) Da vannfasen med emulgatoren var avkjølt til ca. 75 grader C, helte vi den over i fettfasen. Vi rørte i blandingen helt til temperaturen kom under 40 grader C. Vi rørte godt med glasstaven under hele avkjølingsprosessen.

4) Vi tilsatte noen dråper aromaolje, da henholdsvis appelsinaroma og liljearoma. Vi fordelte så kremen i to glass og satte lokk på glassene.

 

Resultater og spørsmål

a) Hudkremen var hvit og skummet. Den var noe klebrigere enn vanlig hudkrem. Den var ellers av en fast konsistens, og lignet på tradisjonelle hudkremer. Vi kunne observere at både fettfasen og vannfasen separat var ganske klare, gjennomsiktige løsninger uten noe særlig synlig bunnfall da de var oppvarmet og etter at vi hadde rørt. Fettfasen ble imidlertid noe stivere da den ble avkjølt. Da vi blandet de to løsningene så de først ikke ut til å løses i hverandre, da det var èn hvit, uløselig del og èn gjennomsiktig, løselig del. Etter hvert som temperaturen gikk ned og vi rørte litt, ble de imidlertid til en eneste tilsynelatende homogen løsning, nemlig hudkremen.

 

b) Vannfase:

Trietanolamin:

<bilde>

 

 

Fettfase:

Stearinsyre: /\/\/\/\/\/\/\/\/COOH

 

Kokosfett:

 

Parafinolje:

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil