Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Luftmotstand

Luftmotstand

Fysikkrapport i 2FY hvor vi undersøkte om luftmostanden øker lineært eller som en annengradsfunksjon.

Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Lastet opp
05.09.2006

Hensikt med forsøket:
Hensikten med forsøket var å finne ut om luftmotstanden er proporsjonal med en lineær graf (L=k*v ), eller en annengradsgraf (L = k*v2).

 

Utstyr:

Kaffefilter

Bevegelsesdetektor

Stativ

PC

 

Utførelse:

Vi festet bevegelsessensoren til et stativ, og koblet den til PC-en. Så holdt vi først ett kaffefilter under, startet sensoren og slapp. Deretter gjorde vi det samme med flere kaffefiltre. Helt opp til 5 filtre. Bevegelsesdetektoren målte kaffefilterets maksimale hastighet.

Figur:

<bilde>

 

 

 

 

 

Resultater:

Vi plottet inn tallene på kalkulatoren og så at de passet best med en annengradsfunksjon.

Konklusjon:

Siden tallene fra målingene våre passet best med en annengradsfunkjson må det stemme at L = k*v2.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil