Lærere spiller en viktig del i alle barn og unges liv, og det er tross alt de som skal hjelpe barna å få kunnskap og forme det livet de vil ha. Bortsett fra foreldre og familie er det disse lærerne, barna omgås mest med i hverdagen. Er det ikke da spesielt viktig at disse middels utdannede, men ellers så uvitende personer i barnas liv, er de rette til å utføre jobben? Eller er det kanskje ikke så viktig?
Skolen fungerer som en fundamental arena, som vil si at det er barnas innsats på skolen som avgjør hvilke muligheter de vil få fremover i livet. Det store spørsmålet blir jo da: er det virkelig de rette personene som er der og veileder dem? Takket være en masse undersøkelser om dette, kan vi si at kompetansen for læreryrket er sjokkerende lavt. Det er klart at lærerne ikke vil innrømme det selv. En samtale med en lærer om nettopp dette temaet, kan fort bli ubehagelig for den trolig nervøse læreren, og trangen for å skifte tema blir bare større og større fra lærerens side. Ugler i mosen? Lærerne benekter selvsagt dette problemet, men dypt inne i levra et sted, så er de nok enige om dette problemet.