Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Amish

Amish

Dette er en KRL-oppgave. Fikk beskjed om å skive om en av de fem verdensreligionene, dette er kristendommen.

Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
05.06.2006
Tema
Kristendom


Innhold

Innledning

Kort om Amishene

Historie

Regler

Gelassenheit

Klær

Amish-familien

Turister

Tro, helligdager og litt til

Avslutning

Linker

 

<bilde>

 

Innledning

De fleste har vel hørt om den religiøse folkegruppen kalt Amish. Jeg vil vite mer om dette folket som har bosatt seg på prærien i noen av USAs stater. De virker så interessante, og jeg vil gjerne lære mer om dem. Med tanke på at de ikke har elektrisitet, så blir det kanskje vanskelig å finne info på nettet, men jeg skal prøve.

 

Kort om Amishene

”Og la dere ikke lengre prege av den nåværende verden, men la dere forvandle ved at sinnet fornyes, så dere kan dømme hva som er Guds vilje: det gode, det som er til hans behag, det fullkomne.” (Rom. 12,2)


 

Bibelen er veldig viktig for Amishene. Bibelen er deres ”regelbok”, de følger bibelen til punkt og prikke. De har også et eget språk; Pennsylvanian Dutch Dialect

 

Det er ingen som vet nøyaktig hvordan Amishene passer inn i kristendommen.

- Noen ser på seg selv som konservative protestanter.

- De fleste Amisher ser på seg selv som en Anabaptist.

- Rektoren på Institute for the Study of American Religion ser på dem som en del av den europeiske frikirke familien.

<bilde>

 

Historie

Amishene kommer fra en gruppe av anabaptist- rørelsen (år 1525) kalt Schwiezerbrøderne. Jacob Amman var deres grunnlegger og han stod for å bevare gamle tradisjoner, og skilte seg fra verden i større grad enn de andre anabaptist gruppene. Anabaptistene var de som under reformasjonen ville ha en mer drastisk reformert kirke, og dannet sitt eget syn på hvordan kristendommen skulle være.

 

Det første ”lasset” med Amisher som immigrerte fra Europa til USA, med en båt ved navn ”The Adventure”, dro fra Rotterdam og kom fram til Philadelphia 2. oktober 1727. De immigrerte til USA pga at den katolske lutherske og reformerte kirke forfulgte dem og gav dem dødsstraff pga sitt syn på kristendommen og hvordan de valgte å leve. De ble dømt for forræderi, og mangle ble brent eller bundet fast i et hjul og døde på det viset. Noen ble også kastet i en elv eller på havet.

 

Amishene i Europa fikk ikke eie noe, ikke hus/gårder, land – ingenting. Det var også en av grunnene til at de immigrerte. Amishene som immigrerte bosatte seg først i Pennsylvania (Lancaster County), men senere forflyttet de seg til Ohio, Indiana og Iowa. I dag er Amishene bosatt i tjue av Amerikas femti stater og i den canadiske provinsen Ontario. 75 % av Amish -folket er i dag bosatt i Pennsylvania, Ohio og Indiana.

 

De Amishene som ikke ville immigrere fant en ny måte å leve på. De bestemte seg for å ikke lengre være Amish.

 

<bilde>

Amishene kjører ikke bil, men hest og vogn.

 

Regler

Amishene har veldig strenge regler som følges, og mesteparten av reglene er fordi det sees på som galt og/eller fører fristelser med seg. De fleste reglene kommer direkte fra bibelen, men det er noen regler du ikke finner i bibelen:

 

Menn skal, etter å ha giftet seg (og de ugifte som har fylt 40) skal ha skjegg. Bart er forbudt fordi dette forbindes med soldater.

 

Håret til gutter skal klippes av ved ørene og de skal ha pannelugg. Barbering av legger er forbudt.

 

Jenter skal ha fletter som festes i pannen mens de er under 10 år. Fra 10 år og oppover skal håret festes i en knute i nakken. Å klippe håret, barbere leggene, nappe øyenbrynene og bruking av sminke er forbudt.

 

”Og la dere ikke lengre prege av den nåværende verden, men la dere forvandle ved at sinnet fornyes, så dere kan dømme hva som er Guds vilje: det gode, det som er til hans behag, det fullkomne.” (Rom. 12,2)

Dette ”sitatet” fra bibelen er en regel, en regel som sier at man f. eks. ikke skal bruke elektrisitet, for det er å være preget av den nåværende verden. (elektrisitet er ikke galt, men de tror det hadde blitt en for stor fristelse å innføre.

 

Andre regler tatt fra bibelen er f. eks.:

”Elsk ikke verden, heller ikke det som er i verden! Den som elsker verden har ikke kjærlighet til Faderen i seg.” (1 Joh. 2,15)

Som er hvorfor de ikke lever slik som oss.

 

”… Var mitt rike av denne verden hadde mine menn kjempet for meg…” (Joh. 18,36)

”En herrens tjener må ikke ligge i strid, men være vennlig mot alle”

(2 Tim. 2,24)

Om hvorfor Amishene nekter å ta del i krig o.l..

 

Og om å holde sammen og fasting har Amishene dette sitatet:

”Derfor, mine brødre: Når dere kommer sammen for å holde måltid, skal dere vente på hverandre!”

 

De har også regler for hvordan man skal kle seg, men det kommer jeg tilbake til.

 

Gelassenheit

Gelassenheit har stor betydning for Amishene. Det beskriver mye og forklarer en det.

 

Gelassenheit beskriver personlighet, symboler, vurderinger, strukturer og ritualer. Det står også i kontrast til den harde og aggressive individualismen i det moderne samfunn.

 

Gelassenheit styrer også Amishenes syn på andre mennesker. De skal be for sine foreldre og elske sine fiender, som Kristus befaler. (Guds vilje går før ens egen) Amishenes viktigste ord i bibelen er: ”skje din vilje - og ikke min”.

 

<bilde>

 

Gelassenheit forbyr all vold mellom mennesker. Militæret, boksing, politikk, domstol, rett, juryer, politi o.l. er da forbudt. All uenighet løses ved å holde munn og unngå hverandre. Man skal heller ikke hevne fiender, man skal snu det andre kinnet til.

 

Gelassenheit er guds vilje, samholdenhet og tradisjon. Man skal følge guds ord å ha selvsikkerhet.

 

<bilde>

Bilde av en sommerkledd Amish-gutt

 

I det daglige livet betyr Gelassenheit ”å avstå fra” og ”å ha med seg”. Barn læres dette i tidlig alder. Foreldrene lærer barna at de må avstå fra saker og ting for å bli guds barn.

 

Klær

Amishene har strenge regler når det gjelder klær. Klærne skal være spesielle og klærne skal ikke ha knapper, for knapper forbindes med militæret, men hyssing. Skoene skal dog ikke festes med hyssing, men med knapper.

 

Det er forskjellige regler for hvert kjønn.

 

Gutter/menn:

Begynner å bruke hatt når de er to år gammel. Den skal alltid være på ute. Om sommeren brukes stråhatt, om vinteren filthatt. Guttene kles opp som voksne i en alder av fire år, d.v.s. skjorte, slips, vest, hatt og vide bukser.

 

<bilde>

Amish gutt, Lancaster, Pennsylvania, 1965

 

Jenter/kvinner:

Jentene begynner å bruke noe som likner på hatten voksne bruker i en alder av fire år. Da begynner de også å bruke kjolen, som er grå til hverdager og sort til kirken, som går til knærne til de er gift, da rekker den til anklene. Forklede skal være hvitt og alle utenom barn som leker skal bruke det. Forklede skal festes med nåler på ryggen. Det samme skal capet. Skoene skal, som sagt, festes med knapper og sokkene skal være sorte.


 

<bilde>

Amish-jente som spiser lunch på skolen

 

Amish-familien

Amishene lever ganske så gammeldags. Menn skal ta seg av jordbruket, og det er det eneste han må bekymre seg over. Kvinnen skal først og fremst lyde sin mann. Hennes oppgaver er som følger: Beskytte og ta seg av barna, lage mat og vaske. Resten av tiden gjør hun håndarbeid. Amish kvinner er eksperter på håndarbeid, og alt de lager blir sydd for hånd.

 

Når ungene blir født, blir de ikke døpt. Amishene mener det skal være frivillig å bli medlem i kirken, og derfor skal barnet forbli udøpt til det er 16 år. Da får barnet selv bestemme om det vil bli døpt. Det får da også velge om det vil forbli Amish, eller flytte. Det trenger ikke døpes for å fortsette å være Amish.

 

<bilde>

 

Når barna begynner på skolen lærer de alt om Gelassenheit, bibelen og alt annet de trenger å vite om det å være Amish. På skolen lærer de salmer og leser fra bibelen, og en sang de ofte synger på skolen er denne:

I must be a Christian child,
Gentle, patient, meek and mild;
Must be honest, simple, true
in my words and action too,
I must cheerfully obey,
Giving up my will and way;...
Must remember, God can view
All I think, and all I do,
Glad that I can know I try,
Glad that children such as I,
In our feeble ways and small,
Can serve Him who loves us all.

 

Turister

Amishene har fascinert de fleste som har hørt om dem, og mange velger å ta turen til USA for å besøke Amishene. De fleste Amisher aksepterer at folk er nysgjerrige på dem, og sier at de ikke blir fristet til å ”bli moderne” når de kommer.

 

Det dumme er at de ikke respekterer Amishene, for de fleste vil bare være i fred å leve livet sitt på sin måte uten tilskuere, og noen har faktisk flyttet fordi turistene ikke respekterer deres ønsker, andre Amisher har faktisk satt opp suvenirbutikker på gårdene sine.

 

<bilde>

 

Tro, helligdager.. og litt til

Amishene tror på det samme som oss. De tror på Gud (far), Jesus (sønn) og den Hellige Ånd. De tror også at Jesus døde på et kors fordi han hadde syndet, og at den Hellige Ånd fjerner synd og hjelper mennesker.

 

Hellidagene er faktisk de samme som finnes i USA:

Thanksgiving, jul, Good Friday, påske, Ascension Day, pinse og White Monday (dagen etter pinse).

Jula er litt annerledes der enn hvordan den er her. Amishene feirer Jesu fødsel den 25.12, så har de familiemiddager o.l. den 26.12.

 

Spørsmål/Svar

Er elektrisitet helt forbudt?

- Det er lov med 12 volts batterier, men de skal kun brukes til gressklippere og hekksakser.

 

Kan en utenfor bli Amish?

- Ja, faktisk. Men da er det noen ting man burde vite:

Amishene søker ikke folk utenfra til å bli medlem i deres kirke. Du må også vite at dette skjer veldig sjeldent. Du trenger ikke flytte til et Amish- distrikt, men du må bo sammen med andre Amisher, et godt stykke borte fra den ”normale verden”. Du må være klar over at det kommer til å bli vanskelig å leve et liv uten alt du nå er vant til, med elektrisitet, biler og andre moderne ting. En siste ting er at du må lære deg språket demmes, som er Pennsylvanian Dutch Dialect.

 

Om Amisher blir syke, får de da bruke moderne medisin?

- I bibelen står det ikke at det ikke er lov. Men det står heller ikke at det er lov. Så ja, det kan benyttes. Amishene mener også at god helse er en gave fra Gud.

 

<bilde>

 

Avslutning

Endelig ferdig! Dette har vært et morsomt prosjekt, jeg har lært mye og håper virkelig jeg har tatt med alt. Det var litt vanskelig å finne informasjon som virkelig stemte om Amishene, men etter litt om og men fant jeg. Bare jeg fant ut hva jeg skulle skrive om og hvordan jeg skulle skrive det var det faktisk ganske så lett. Det verste med å skrive om Amishene var at man finner ikke så mange fine/gode bilder av dem. Men jeg fant da noen, og håper virkelig du likte dette!

 

<bilde>

 

Linker

http://www.religioustolerance.org/amish.htm

http://religiousmovements.lib.virginia.edu/nrms/amish.html

http://www.utb.falun.se/hbo/projekt/religion/religion/Amish.htm

http://en.wikipedia.org/wiki/Amish

 

<bilde>

 

<bilde>


Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil