Brasil

Inneholder historie, klima, kultur, styreform og språk til Sør-Amerikas største land.
Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2006.05.30

Innhold

Fakta

Forord

Historie

Klima og vegetasjon

Klima og vegetasjon

Styreform

Kultur

Språk

Befolkningstetthet

 

<bilde>

Statue av «Kristus frelseren» i Rio de Janeiro

 

Brasil - Fakta

- Offisielt språk: Portugisisk

- Hovedstad: Brasilia

- Styreform: Føderal republikk

- President: Luiz Inacio Lula da Silva

- Areal: 8 511 965 km² (0,65% vann)

- Befolkning: 186 112 794 (2005)

- Tetthet: 21,9/km²

- Uavhengig fra: Portugal 7. september 1822

- Valuta: Real

- Tidssone: UTC -2 til -5

- Nasjonaldag: 7. september

- Nasjonalsang: «Hino Nacional Brasileiro»

 

<bilde>

Riksvåpen

 

<bilde>

Flagg

 

<bilde>

Brasil på verdenskartet

 

Forord om Brasil

Vi valgte Brasil fordi jeg, Fredrik, og min familie har en leilighet i Natal som er i Brasil. Dessuten er det et meget flott land med fin og unik natur.

 

Forbundsrepublikken Brasil er Sør-Amerikas største stat, både i folketall og i areal. Landet dekker halve Sør-Amerikas kontinent, og grenser mot Bolivia, Peru, Colombia, Uruguay, Argentina, Paraguay, Venezuela, Guyana, Surinam

<bilde>
og Fransk Guyana.

 

Landet er oppkalt etter brasiltre (pau brasil) som er et treslag som ble høyt verdsatt av den portugisiske koloni befolkningen. Brasil inneholder store jordbruksområder og regnskoger og er rikt på naturressurser. Landet har Sør-Amerikas høyeste BNP (Brutto Nasjonal Produkt) og er dermed økonomisk viktig for hele verdensdelen.

 

Hovedstaden er Brasilia, øvrige større byer inkluderer São Paulo, Rio de Janeiro og Belo Horizonte. Landet er nesten på størrelse med USA.

 

Noen eksempler på de enorme naturressursene til Brasil:

- 13 % av verdens skogproduksjon.

- Blant de rikeste/største jernmalmforekomstene på jorden.

- Mineraler som mangan, sink, bauxitt, kobber, gull osv.

- Mye utbyggbar vannkraft. (Brasil har verdens største vannkraftverk)

- Oljefelter nær kysten.

 

Historie

Brasil hadde vært bosatt av urbefolkningsgrupper i minst 25 000 år, da det ble oppdaget av den portugisiske oppdagelsesreisende Pedro Álvares Cabral i år 1500.

 

I de følgende tre århundrer bosatte portugiserne seg i landet og administrerte det som en kommersiell koloni, som i stor utstrekning var basert på slaveri. På 1600-tallet kjempet man mot Holland og Frankrike om kontrollen over kolonien.

 

I 1808 flyttet Kong João VI av Portugal, som var på flukt fra Napoleon, til Brasil sammen med den kongelige familie og regjeringen. Selv om de vendte tilbake til Portugal i 1821, medførte oppholdet deres et stigende ønske blant brasilianerne om å få selvstyre.

 

I 1822 opprettet den daværende prinsregent Dom Pedro I et uavhengig Brasil. Riket besto inntil den neste keiser, Dom Pedro II, ble gikk av med ”pensjon” i 1889 og en republikansk basert føderasjon ble opprettet.

 

I slutten av det 19. og begynnelsen av det 20. århundre, kom mer enn fem millioner europeiske og asiatiske immigranter til Brasil. I dette tidsrommet ble Brasil også industrialisert og begynte å utnytte større deler av sine landområder. Det brasilianske demokratiet har vært erstattet av et diktatur tre ganger; 1930-1934 og 1937-1945 under Getulio Vargas, samt 1964-1985 under en rekke generaler utnevnt av militæret. Den nåværende grunnloven stammer fra 1988.

 

Historiske hendelser i kronologisk rekkefølge:

- det har bodd indiansk urbefolkning i området i mer enn 25 000 år.

- for om lag 12000 år siden ble Brasil bosatt av nomader.

- I år 1500 finner Portugal tilfeldig Brasil, de tror først at det er en øy.

- År 1532, Brasil blir kolonisert.

 

<bilde>

Kart over Sør-Amerika 1575

 

- På 1600 - tallet frem til 1654 kjempet Portugal mot Holland både og Frankrike om kontrollen over landet.

- På 1690-tallet fant de mye gull i innladet av Brasil. Dette førte til et gullrush.

- År 1808, kong João VI av Portugal flytter til Brasil. Dette gjorde at Portugal og Brasil ble mer likestilt.

- I 1822 fikk Brasil selvstendighet.

- I år 1851–52 var Brasil i krig mot Argentina og Uruguay.

- Ti år senere går disse tre landene alliert til krig mot Paraguay.

- År 1888, opphevelse av slaveriet som hadde preget koloniseringen.

- Opphevingen av slaveri var med på å gjøre slutt på monarkiet i landet.

- År 1889, en republikansk basert føderasjon ble opprettet.

- Deodoro da Fonseca blir landets første president i 1889.

- Kaffe ble etter hvert den viktigste eksportkilden.

- Gummiindustrien vokste fort og trengte arbeidere. Derfor kom det på slutten av det 19. og begynnelsen av det 20. århundre kom det mer enn 5 millioner immigranter fra Italia, Tyskland og noen asiatiske land. Dette var med på få i gang industrialiseringen i Brasil.

 

<bilde>

Getúlio Vargas

 

- Getúlio Vargas var diktator og president flere ganger i perioden 1930 til 1954. Dette gjorde han til en av Brasils viktigste politikere.

- Brasil ble medlem av FN i 1945

- Etterkommerne til Vargas ville ha utvikling i landet, resultatet var at Brasils BNP (Brutto Nasjonal produkt) steg med 7 % i perioden 1957 til 1961.

- Denne prosessen førte til stor inflasjon i landet.

- I år 1964-84 var landet et diktatur under en rekke millitære generaler.

- Det militære regimet ga fra seg makten i 1985.

- Det ble vedtatt en ny grunnlov i 1988.

- I begynnelsen av 90-tallet fikk Brasil real som valuta.

- Inflasjonen sank fra 913 prosent in 1994 til 19 prosent i 1995, samtidig som BNP økte markant.

- År 2002, ble Lula Da Silva president. Han er nå president, men hans rolle som president ble svekket etter at det kom fra at han hadde vert med i en korrupsjonskampanje slik at ha skulle ha større sjanser for å bli president.

 

<bilde>

Lula Da Silva

 

<bilde>
Klima og vegetasjon

Klimaet er tropisk med unntak av den sydligst e delen som er temperert. Regnskogen i Amazonas opplever ofte store nedbørsmengder, mens det i sør forekommer oversvømmelser samt at temperaturen iblant kan synke til minusgrader. I nordøst inntreffer det iblant lengre tørkeperioder.

 

En omfattende hogst av regnskogen i Amazonas truer en rekke arter av både dyr og planter, som kun finnes der. Andre miljøproblem i Brasil er luft- og vannforurensning i de større byene. Over 80 % av elektrisiteten produseres av vannkraft.

 

Brasil ligger midt i Sør-Amerika. Landet har en veldig lang kystlinje mot Atlanterhavet. Kystlinjen er hele 7470 km lang. Brasil har 8511970km2 med flateinnhold. Derfor dekker det nesten halvparten av verdensdelen. Brasils høyeste punkt er Pico da Neblina, på 3 014 meter over havet. (høyeste topp er 2880 m).

 

<bilde>

 

Noen steder i Brasil er vinteren ekstrem tørr. Aller minst regner det i den nordlige delen av Saó Francisco med Cirka 250mm i året. Regntiden kan i også utebli flere år på rad. Det kan ha katastrofale følger for jordbruket. Kystsonen får som regel nedbør i alle årstider.

 

Temperaturen avtar gradvis fra nord mot sør, samtidig som variasjonen mellom årstidene øker. Rio de Janeiro har en stabil middeltemperatur som varierer fra 21˚c i juli til 26˚ i januar.

 

Klimakart

 

Årlig nedbør

<bilde>

 

 0 - 100 mm

 

 100 - 400 mm

 

 400 - 600 mm

 

 600 - 1000 mm

 

 1000 - 1400 mm

 

 1400 - 2000 mm

 

 2000 - 3000 mm

 

 3000 - 5000 mm

 

 5000 - 9000 mm

 

Kartet viser gjennomsnittlig årlig nedbør i årene 1961-1990. Kartene under viser gjennomsnittlig nedbørsmengde i januar og juli i samme tidsperiode.

 

Temperatur

<bilde>

Temperatur for januar

<bilde>

Temperatur for juli

<bilde>

 

 -60 - -50 °C

 

 -50 - -40 °C

 

 -40 - -30 °C

 

 -30 - -20 °C

 

 -20 - -15 °C

 

 -15 - -10 °C

 

 -10 - -5 °C

 

 -5 - 0 °C

 

 0 - 5 °C

 

 5 - 10 °C

 

 10 - 15 °C

 

 15 - 20 °C

 

 20 - 25 °C

 

 25 - 30 °C

 

NB! Temperaturskalaen over gjelder kun for det store kartet (gjennomsnittlig årlig temperatur i årene 1961-1990).

 

 

Styreform

Den nåværende grunnloven stammer fra 1988 og gir omfattende fullmakter til de føderale myndighetene. Landet har direktevalg på president og visepresident, som velges på samme stemmesedel og som sitter i 4 år. Presidenten har omfattende makt, og er leder både for landet og regjeringen. Det er også han som utpeker regjeringen.

 

Parlamentet (Congresso Nacional) består av to kammer. Senatet, «Senado Federal», har totalt 81 plasser med tre medlemmer fra hver av de 27 delstatene. Senatorene velges med flertallsvalg for en periode på 8 år. Man bytter ut en tredjedel av senatorene etter 4 år og de resterende to tredjedeler etter nye fire år. Det andre kammeret kalles «Câmara dos Deputados» og har 513 plasser. I dette kammeret er det proporsjonal representasjon, og medlemmene sitter i 4 år.

 

<bilde>

Regjeringsbygget i hovedstaden Brasilia.

 

Kultur

Brasils kultur spenner over mange områder. Mange av kulturformene har sin opprinnelse fra de afrikanske slavene som ble importert til landet.

 

Musikk- og dansestiler som blant annet samba, bossa nova og forró er noen av de mest kjente delene av Brasils kultur. Karnevalet i Rio er også en viktig del av Brasils kultur, og får mye internasjonal oppmerksomhet hvert år. I tillegg er det flere mindre karneval som er godt kjent.

 

<bilde>

 

For min del kan jeg ikke utelate og nevne fotball som er en del av Brasils kultur. Landet har allerede klart å sikre seg 5 verdenscup gull, og i sommerens VM sikter de på et nytt gull.

 

Landet har fostret mange dyktige fotballspillere, hvor Pelé er den mest berømte.

 

<bilde>
Maten i Brasil består av mye hvit ris, svarte bønner og krydder i kombinasjon med kjøtt, kylling eller fisk. Brasilianske spesialiteter inkluderer moqueca, en delikatesse som inneholder sjømat krydret med dendê olje og kokosmelk. Det er i tillegg mikset grønnsaker som sopp, løk og pepper og bønner sammen Brasil er i hovedsak er katolsk land hvor 80% av brasilianerne, dvs. over 140 millioner, bekjenner seg til den romersk katolske kirke.

 

Selv om omlag så mange brasilianere regner seg som katolikker, er det bare 20 % som deltar regelmessig i gudstjenester. Den katolske kirken har også en tradisjonsrik og viktig plass i den brasilianske kulturen. Det finnes en rekke afrikanskinspirerte religioner i Brasil. Den største er antakelig candomblé, som har sine fleste tilhengere blant afro-brasilianere nordøst i landet. Disse religionene kan spores tilbake til Vest-Afrika.

 

Språk

<bilde>
Siden Brasil var en portugisisk koloni, er det offisielle språket portugisisk. Brasil er faktisk det eneste landet i Latin-Amerika hvor dette språket snakkes. Men språket har fått visse særtrekk siden det har vært i landet siden 1500-tallet, disse særtrekkene har kommet fra landets indianerspråk. Det finnes imidlertid en rekke indianerstammer som har sitt eget språk og Tupi-Guarani er et av dem. I og rundt Pernambuco, som ligger helt øst i landet, snakker befolkningen portugisisk men med en veldig spesiell aksent som kalles ”nordestino”. Det drog som sagt tusenvis av immigranter til landet men dette hadde egentlig liten betydning på språket fordi de fleste reiste hjem igjen.

Portugisisk er et språk som også blir snakket i de tidligere portugisiske koloniene i Afrika, Pernambuco spesielt i Kapp Verde, Angola og Mosambik.

 

Språket er en del av den romanske språkklassa og vart gradvis skilt frå spansk omkring 1300-talet. Mer enn 200 millioner menneske har portugisisk som morsmål.

 

Befolkningstetthet

<bilde>

 

mennesker/km2

 

 < 1           

 

 1 - 3

 

 3 - 5

 

 5 - 10

 

 10 - 100

 

 > 100

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mørkere farge angir høyere befolkningstetthet.

Befolkningstettheten varierer på grunn av faktorer som ulikheter i klima, jordsmonn og naturgitte og økonomiske ressurser.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst