Kriminalitet blant ungdom

Om kriminalitet blant unge.
Sjanger
Resonnerende
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2000.06.17

Lovbruddene som begås av ungdom er særlig tyveri, skadeverk og innbrudd. I tillegg kommer en del voldskriminalitet og mindre alvorlige narkotikalovbrudd. En vesentlig del av den kriminaliteten som begås av ungdom, blir ikke anmeldt til politiet, nettopp for den er av mindre alvorlige karakter. Hvorfor skjer disse lovbruddene blant ungdom, og hvordan kan vi forhindre dem? Hva er det vi eventuelt må gjøre bedre?

 

Mye av kriminaliteten blant ungdom er også såkalt spenningskriminalitet. Ungdom blir kriminelle fordi de vil oppleve noe spennende. I alle aldersgrupper er det tyveriene som dominerer. I aldersgrupper 14-17 år står tyveri for 70% av registrerte forbrytelser. Skadeverk utgjør 15% , mens bare 10% er voldskriminalitet. Resten er narkotikaforbrytelser, som utgjør 5%.

 

Vi kan dele de kriminelle ungdommene inn i 2 grupper: De engangskriminelle og de flergangskriminelle . De fleste engangskriminelle er gutter. De viser som regel usikkerhet, og en trang til å gjøre noe for å bevise andre eller « gjengen » de tilhører. De flergangskriminelle er gutter, som oftest er fra kavere sosiale lag. Deres foreldre har ofte ølonomiske problemer og de kommer i større grad fra skilsmissehjem. Det sosiale klima i familien er som regel dårligere og konfliktnivået høyere. Faglig klarer de seg dårlig på skolen, og de er « sosiale tapere ».

 

Det er mange grunner til kriminaliteten blant ungdom. Den er oftest preget av gjengmentalitet. Man blir oftest påvirket av venner eller medlemmer av den vennekretsen men tilhører. Gjengen har ofte sine uskrevne lover som det gjelder for den enkelte å leve opp til. Hvis det er populært å naske i butikker, tror hvert medlem av gjengen at dette forventes av han eller henne. Ungdom blir oftest påvirket av filmer som skildrer liv, mennesker og kriminalitet for eksempel i USA. Dette er en av de viktigste faktorene som er med på å øke kriminaliteten. Det finnes flere eksempler på at filmer er blitt sensurert eller rett og slett ulovlige i Norge

 

Bakgrunn, nærmiljø og hvor du bor har stor betydning. Vokser man opp i et nærmiljø hvor det er mye kriminalitet, hærverk, tagging og lovbrudd, blir man fort påvirket. Mange er svake og usikre på seg selv. Ungdommer som har en annen hudfarge, eller har en annen kultur og levemåte enn vi i Norge, har kanskje vanskelig for å tilpasse seg miljøet de bor i. Dette fører til mange ting, som for eksempel at mange med samme bagrunn og kultur samler seg og står sammen. Vi har sett og hørt mye om gateslåsskamper i Oslo by, som for eksempel fant sted for ca. et år siden. Da var det slåsskamp mellom utenlandske grupperinger.

 

Hvordan kan vi behandle dette, eller hva er det som må til for å forhindre kriminaliteten og hjelpe ungdommen?

 

For å hjelpe ungdommen må vi sette oss inn i deres situasjon. Prøve å finne ut av hvorfor de gjør disse lovbruddene ? Jeg tror det er mangel på fritidsklubber, organisasjoner for ungdom o.l. Kanskje er det derfor ungdommen ikke har noe å finne på i helgen og ellers i fritiden ? Istedenfor leter de etter spenning, ved å utføre lovbrudd. Det burde sette igang flere hjelpetiltak for ungdom. Ta for eksempel Bekkelaget/Ekeberg.

 

Politiansvarlig for Bydel 7, Mari Bollingmo har startet et møtested for ungdommer som kalles « Nattcafèn ». Der møtes og samles ungdommer seg hver fredag. Istedenfor å luske rundt om i nabolaget, oppholder de seg på « Nattcafèn ».

 

Jeg mener at ungdommen har forandret seg mye. De unge kriminelle blir stadig yngre. Politiet registrerer iblant barn helt ned i 12-13 års alderen. De har som regel en dårlig sosial bakgrunn. Mange blir påvirket av eldre ungdom som de ser opp til, og de vil som regel tøffe seg for andre. Jeg mener selv at ungdommen ikke får en skikkelig oppdragelse. Det kan ha mange forskjellige årsaker, men jeg syntes at foreldrene er blitt mere liberale enn hva foreldre var før. Mange er for « slappe » og lærer ikke barna sine vanlig folkeskikk.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst