Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > "Da Vinci-koden" av Dan Brown

"Da Vinci-koden" av Dan Brown

Analyse av "Da Vinci-koden".

Sjanger
Analyse/tolkning
Språkform
Bokmål
Lastet opp
21.05.2006


Forfatter: Dan Brown    

Originaltittel: The Da Vinci Code

 

Da Vinci koden er en thriller om den amerikanske symbolforskeren Robert Langdon, som er på forelesning i Paris. Men da museumskuratoren på Lovre (Jacques Sauniere)blir funnet myrdet i The grand hall i Lovre, dekket av et pentagram og med en ubegripelig kode som blir avsluttet med p.s. find Robert Langdon, blir Langdon trukket inn i jakten på den hellige gral og Historien og sannheten om Sion ordren, Jesus Kristus og Maria Magdelena, en historie som kan ødelegge makten til den kristen kirke.

 

Dan Brown er en spenningsforfatter og har skrevet flere bestselgere. Hans interesse for kodeknekking førte til at han skrev hans første bok ”Diggital fortrest” (”den digitale festning”) som ble en nr. 1 Nasjonal bestselger. Han har studert på Philips Exeter Academy og i 1986 tokk han sin grad på Amehers College, han jobbet som engelsklærer på Philips Exeter Academy for han ble forfatter på fulltid. Senere har han skrevet ”Angels And Demons” (”engler og demoner”) og ”Deception points” (”Iskaldt bedrag”) før han i 2003 skrev The Da Vinci Code, som ble en av verdens mest solgte bok gjennom tidene. Han er oppvokst preget av vitenskap og religion noe som går igjen i Bøkene. Hans kone Blythe er kunsthistoriker og han har fått mye hjelp av en rekke personer for å kunne få nok kunnskap til å skrive boka deriblant hans far, det franske kulturministeriet, Prosjekt glutenberg og medlemmer av opus dei.   


 

Langdon er blitt uskyldig anklaget for mordet på Jaques Sauniere, og Fache er fast bestemt på å arrestere han. Da Sophie Neveu konfronterer han med sannhet om at Fache prøver å få han til å innrømme drapet på Jacques Sauniere. Rømmer de for å prøve å løse gåten som Jacques Sauniere har etterlat seg. Kodene fører de gjennom Da Vincis kunstverk, på jakt etter den hellige gral, som er beskyttet av en eldgammel orden som stammet fra tempelridderne. Tempelridderne bodde i ruinene i Kong Salamons tempel under korstogene. De var på letting etter den Den Hellige Gral som de fant, og siden har Sion ordren voktet den hellige gral som er noe helt annet en det folk flest mener det er. Sannheten om Den hellige gral kan knuse hele den katolske kirke så Sophie og Langdon er ikke de eneste på jakt etter Den Hellige Gral. Den katolske sekten Opus Dei er også på jakt etter nøkelsteinen for å finne Den Hellige Gral. Så med politiet og Opus Dei etter seg og med en så stor hemmelighet er det vanskelig å hvite hvem man kan stole på, blir et kappløp for å finne Den Hellige Gral og sannheten om Sophies familie.   

 

Sophie Neveu:

Sophie Neveu er en klokk og velutdannet men vet ikke helt hvem ho er etter som ho aldri har kjent historien om familien sin. Ho er barnebarnet til Jaques Sauniere og har bodd hos han det meste av livet men de har ikke snakka med hverandre de siste åra. Ho er oppvokst med å vite at resten av familien hennes broren, foreldrene og bestemora døde i en bilulykke da ho var fire. Sophies store lidenskap har alltid vert kryptologi noe ho har fra sin bestefar som alltid ga henne mange koder og var glad i lagge skattejakter til ho. Ho studerte kryptologi i London, og nå jobber ho som kryptolog i det franske kriminal politiet (DCPJ).

 

Robert langdon:

Robert Langdon er en amerikansk professor i religiøs symbologi, og underviser til daglig på Harvard. Han har gitt ut flere bøker om symbolforskning og holder på med utgivingen av en til nå. Jacques Sauniere fikk første utkaste av Langdons nye bok, og avtalte et møte samme kveld som han ble drept. Langdon kjenner også den store gral forskeren Sir Leigh Teabing som er en av de utenfor Sion-ordren som har mest kunnskap om den. Langdon har klavstrofobi etter at han falt ned i en brønn når han var liten.   

 

Hovedpersonene Sophie og Robert har ulike bakgrunner og ulikke kunnskaper noe som gjør at de utfyller hverandre. Presset og utryggheten de begge føler fører de tetter sammen og selv om de aldri har møtt hverandre må de stole på hverandre noe som gjør at de kommer ganske nærme hverandre ganske raskt.

 

Handlinga er skrevet i en tidsriktig komposisjon noe som gjør at vi kan føle at vi er med i historien og kan løse Kodene sammen med karakterene, vi får også se fortiden til karakterene noe som er avgjørende for å løse gåten, og ettersom Sophie og Langdon har forskjellige kunnskaper må alt forklares noe som også gjør at leserne får med seg ”teorien” og grunn kunskapene for å løse gåten.

 

Handlinga foregår i Paris, London og Skottland, på Lovre og i en rekke kirker. Det er et utykt miljø det er mye uvisst og med politiet etter seg og fiender på alle kanter er det vanskelig å hvite hvem man kan stole på, og man kan ikke alltid stole på dem man tror. Handlinga går over en kort tid, er skrevet i tredje person.

 

Ettersom det er en bok om det hellige femininet, kristendommen, koder og symboler, er det brukt mye koder, historie og symboler. Språket kan være noe vanskelig til tider når det kommer setninger både på engelsk og Fransk som ikke er oversatt.

 

Temaet i boka er å finne sannheten, Sannheten om kristendommen, Sion ordren og Den Hellige Gral, og ikke minst sannheten om historien til Sophie Neveu.

 

Kilder:

www.danbrown.com/meet_dan/index.html

http://no.wikipedia.org/wiki/Dan_Brown


Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil