Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Muhammad

Muhammad

Oppgave om profeten Muhammad.

Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
16.05.2006
Tema
Islam

Oppgave:

  • Lag en tidslinje med viktige årstall og hendelser i Muhammads liv.
  • Velg ut noen hendelser fra Muhammads liv. Fortell.  
  • Hvorfor er Medina og Mekka viktige steder i Muhammads liv og for muslimer?
  • Nevn fire andre profeter før Muhammad som er viktige i islam.

Fire viktige profeter før Muhammad er Moses, Jesus, Abraham og Noa. Medina og Mekka er viktige steder i Muhammads liv fordi han ble født i Mekka. Medina var det første stedet hvor isla ble praktisert. Muhammad ble begravet der, og dessuten vokste islam seg sterkere og sterkere der. Mekka er en viktig by for den er jo muslimenes hellige by, Kaba er jo der. Noen hendelser i Muhammads liv:

 

Han giftet seg med Khadija. Han var populær i Mekka for sin ærlighet og godhet, og derfor ansatte Khadija han. Hun så mye overskudd på det han hadde gjort at hun fridde til han.

 

Ca femten år senere fikk han vite at Allah hadde valgt ham til å være budbringer til alle menneskene på jorden. Han ble sjokkert, men det gikk over. Etter en lang tid fikk han oppleve ett nytt møte med engelen, hvor han fikk mer info. Han åpenbarte bare for sine nærmeste, men snart ble flere og flere tilhengere. Med dette fulgte også masse fiender, og de ble ikke så snille etter hvert. Derfor flyktet de til nabolandet. Under denne tiden døde masse tilhengere som var igjen i Mekka, der iblant dem var hans onkel og kone. Han var nødt til å flykte til Medina, og p.g.a. pilgrimsreisen, fikk han rekruttert enda flere. Da han dro tilbake til Mekka med de nye tilhengerne, ble de nødt til å flykte til Medina igjen. Det er da hijra-kalenderen regnes som startet, 622e.kr.

 

Fordi det skulle være litt demokrati og integrering, ble Muhammad statsleder. Han hadde alle friheter. Fordi Mekkanerne- de i Mekka, mente at Muhammad hadde provosert dem, ble det sendt en hel armé etter ham. De tapte, og mange kriger og konspirasjoner fra alle folkeslag ble sendt mot ham. Det ble lite økonomisk, og en sterk fredsavtale ble laget mellom Mekka og Medina. Da denne ble brutt, reiste han med 10 000 menn for å ta over byen. Ingen ble skadet, og alle i Mekka skammet seg så mye at de gikk over til islam, men hjertene deres lystet til det også.

 

I år 632 e.kr møtte han 140 000 troende fra forskjellige deler av verden i Mekka. Der holdt han sin avskjedstale, hvor han fikk repetert budskapet sitt. Etter dette dro han hjem til Medina, men ble raskt syk. Han døde ikke forgjeves, han hadde fått levert budskapet sitt.

 

<bilde>

 

http://www-lu.hive.no/ansatte/gw/rel-etikk2.htm

http://islam.no/newsite/content/default.asp?Action=Article&nTopPage=2&nPage=21&nATID=408

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil