Kvinnemote gjennom tidene

Klesstiler og moter har endret seg veldig gjennom tiden. I denne teksten har jeg skrevet og skildret dens utvikling og forandring helt fra middelalderen.

Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2006.05.08
Tema
Mote

Mote har vert nesten helt fra begynnelsen. I denne teksten vil jeg ta for meg noen av tidsepokene med de forskjellige kvinnemotene.

 

Middelalderen var fra år 500 til 1500-tallet. I denne perioden var det på mote å ha stor mage. Kvinnene hadde av og til en pute under kjolen for at magen skulle se større ut. Samtidig som se brukte pute, gikk de med to kjoler. For å forsterke inntrykket av at de hadde stor mage. De rynket stoffet sammen på foran på magen, og kjolen hadde ett høyt liv. En av de spesielle frisyrene på middelalderen var to horn. Håret var samlet i to horn på hver side av ansiktet. Utenpå hornene hadde man ett skaut som hang nedover skuldrene.

 

Renessansen begynte i det middelalderen tok slutt. Typisk for denne periodens stil var flotte kjoler sydd i silke og fløyel. Kjolene hadde brede skuldre. Midjen skulle være smal, og skjørtet var klokkeformet. Mønsteret på kjolene så ut som ett kunstverk. Yngre kvinner hadde kortere skjørt enn de eldre. Smykker og edelstener var tegn på makt og rikdom. Derfor ga mennene kvinnene sine de flotteste smykker som kunne veie opptil 50kg. Kvinnene gikk ofte med håret rett ned i denne tiden.

 

Barokken var på 1600-tallet. Moten var overdrevet. Skjøretene skulle være ganske store. For å få skjørtene så store som mulig brukte de ofte flere skjør samtidig. Dette gjorde at drakten ble fyldigere rundt livet, på den måten så det alltid ut som de var gravide. Kjolene hadde mindre farger enn tidligere og det gjorde at de ikke var så kunstneriske. Armene på kjolene var store, nederst på armen var det en klippingsmansjett som var brettet oppover. Alle smykkene fra Renessansene ble byttet ut i en bred blondekrage og blonde mansjetter. Det som ble brukt av smykker var ofte et enkelt smykke rundt halsen. De hadde også diadem i håret til pynt. Håret skulle ha en mørk farge. Blonde kvinner pudret håret slik at det skulle se brunt ut. Håret hang i lokker på ryggen, og to lokker hang foran skuldrene.

 

Rokokko varte fra 1730 til 1770. I denne perioden skulle skjørtene være så store som mulig. De kunne være opptil fire meter i bredden. Drakten til kvinnene var firkantet og utringet. Den besto av kjørt og åpen overkjole. Kjolene ble laget av stoff som var av samme mønster som på veggene. Stoffene var oftest i silke. Kjolene var utrolig dekorative. De pyntete kjolene sine med silkebånd, sølv kniplinger, sløyfer, diamanter og kunstige blomster. Som oftest roser. På armene var det en stor sløyfe, fra albuen og ned var armene trange. Håret skulle være kritthvitt i denne tiden. Alle kvinnene pudret håret med hvetemel for å få det så hvitt som mulig. Sminken var knall rød og hvit.

 

Empire var fra 1800 til 1820. Kjolene endret form. Fra å være store til små. Ermene skulle være korte og store. Hoftene skulle ikke være store lenger. Kjolene var glatte og elegante. De hadde vakre dekorasjoner. Små hatter var hodet plagget i denne tiden. Over skuldrene hadde de korte sjal.

 

Funksjonalismen er vår tidsepoke. Den startet på 1900-tallet. Det skjedde mange forandringer i denne tiden. I 20-30 årene skulle alt flagre og kjolene henge som sekker. Skjortene hadde lengde til kneene og belte hang langt ned på hoftene. I 1947 til 1957 kom det en ny stil. Livet var smalt, hoftene markerte og skuldrene var skrå. Selve skjørtet var vidt og langt. 1958-1965 var det ballongskjørt og sekkerskjoler som var på mote. Hoftene var gjemt under det store skjørtet som struttet ut fra livet og ned til leggen. Kjolene var trange i livet. Sekkekjolene var bare trange i knærne, ellers var de luftige og vide. Miniskjørt og minikjoler var populære fra 1966 til 1970. Bukser var populært i 1970 årene. De kom i alle slags former og fasonger. I 1980 ble klærne inspirert av herreklær. Kvinneklærne var vide og med stor skulderbredde. Draktene var maskuline og strenge. Det var også på denne tiden Bunaden begynte å komme. På 90-tallet var kvinneklærne feminine igjen og fargesterke. Skjørtene var lårkorte og kjolene var tettsittende. Det var mange vide klær og skjørt også med forskjellig lengde og fasong, men det var korte skjørt som var det store. I år 2000 ble det trend å ha egen stil. Mange kler seg i det de vil, uavhengig hva som er på moten. På gatene kan man blant annet treffe sossete mennesker til punkere med svarte klær. Men det er sjeldent man ser noen av de voldsomme kjolene som var før i tiden.

 

<bilde>

Rokokko

 

<bilde>

Renessansen

 

<bilde>

Barokken

 

<bilde>

Middelalderen

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst