Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > "Svein og rotta går for gull" av Marit Nicolaysen

"Svein og rotta går for gull" av Marit Nicolaysen

Bokforedrag av Marit Nicolaysens "Svein og rotta går for gull".

Karakter: 5+

Sjanger
Anmeldelse (bok, film...)
Språkform
Bokmål
Lastet opp
27.04.2006

Forfatter: Marit Nicolaysen. Hun begynte å skrive bøker på skikkelig da hun var 30 år, Den første svein og rotta boka hun skrev heter Svein og Rotta på Kloakkturen som ble gitt ut i 1996. Hun Har 2 barn og bor i Oslo. Hun har totalt skrevet 14 bøker. Før hun ble forfatter på heltid var hun journalistvikar i Rjukan arbeiderblad. Hun skriver mest om Svein og rotta, 10 av bøkene handler om di to..hun har 2 rotter selv og før hadde hun en som het halvorsen.

 

Litt om boka: Handlingen foregår Hjemme hos Svein og På utsillingen for det meste, og noen ganger på skolen og skoleveien. De som er med i boka er: Svein, og rotta hans som heter Halvorsen, Dan og rotta hans som heter James Bond, Melissa og rotta hennes som heter Pippi, Mor,Far og lillebroren Til svein som heter Magnus.

 

Dette Handler boka om: En dag ringer Dan hjem til Svein og sier at det er en rotteutstillingen rottene deres kan være med på. Svein spør foreldrene om det er greit og det var det. Det var tre forskjellige sjangre: Selskapsklassen,Rotterace og lydighetsklassen. Svein visste at Halvorsen ikke kunne være med på rotterace på grunn av at han hadde så store baller at han sikker ikke hadde klart å fått dem med seg i farta. Men så kom han på Melissa, som var veninna til Svein.

 

Han hadde kjøpt ei rotte til henne da hu brakk beinet, og den rotta var rask, det var også ei jente, og da hadde hu jo ikke baller. Svein ringte henne og spurte om hun ville være me, og det sa hu ja til.

 

Halvorsen deltok i Selskapsklassen, Pippi i rotterace og James Bond i lydighet. Da de kom til utstillingen gikk de inn for å se på de andre i mens de ventet på deres tur.

 

Når det var deres tur gikk de fint og gjorde det de skulle, det gikk kjempe fint med alle, hvertfall med Pippi som var den enester i rotterace. Ei stund etter de var ferdige var det premie-utdeling. Hvilken plass de kommer på må dere finne ut selv!

 

Jeg synes boka var morsom selv om jeg ikke liker bøker. Det skjedde noe hele tiden, og jeg anbefaler den for de som ikke liker å lese bøker. Jeg gir boka terningkast 5!

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil