Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Kristin Lavransdatter

Kristin Lavransdatter

Referat fra filmen Kristin Lavransdatter.

Sjanger
Referat
Språkform
Bokmål
Lastet opp
27.04.2006

Filmen om Kristin Lavransdatter er basert på Kransen, første bind i Sigrid Undsets middelaldertrilogi ”Kristin Lavransdatter”.

 

I begynnelsen av filmen, følger vi Kristins oppvekst. Her har hun et veldig nært forhold til faren,Lavrans, og sammen med han, moren Ragnfrid, søsteren Ulvhild, trollkvinnen Åshild og enda flere bor hun lykkelig på Jørundgård, i Gudbrandsdalen.

 

Men en dag skjer det noe som bryter den gode familieidyllen. Imens Kristin, Ulvhild og noen av de andre ungene på gården leker, får Ulvhild putselig en stor tømmerstokk over seg, noe som gjør henne lam. Kristin føler at hun har skyld i ulykken, og blir med faren til Nidaros for å be for Ulvhild, og be om tilgivelse for syndene sine. Vi merker tydelig at menneskene i middelalderen var veldig opptatt av å følge bibelen, og at de fryktet djevelen. Det var strenge regler for hvem man skulle gifte seg med, og det var mye som gav skam.

 

På Jørungård bor også Arne, barndomskjæresten til Kristin. De er veldig forelsket, men de vet begge at det er umulig at de kan gifte seg, fordi Kristin allerede er lovd bort til Simon Darre, gutten på nabogården. Men det er ikke bare Arne og Simon som liker Kristin, men også en mann som heter Bentein, selv om han viser det på en dårlig måte ved å prøve å voldta henne. Etter voldtektsforsøket, drar Bentein og dreper Arne, noe som gjør at han blir hengt.

 

Kristin er veldig trist Arnes død, og for å utsette det arrangerete ekteskapet med Simon, gjør Kristin noe som mange kvinner gjorde på den tida, hun går i kloster. I løpet av den tiden hun er i kloster blir hun igjen forelsket. Denne ganger er det i ridderen Erlend Nikulaussønn, niesen til trollkvinnen Åshilds første mann. Kristin og Erlend blir stormende forelsket og lover hverandre at hvis de ikke får gifte seg med hverandre, så skal de heller ikke gifte seg med noen andre. Senere får hun vite at Erlend har to barn med en annen manns kone, og at han allerede har en trille(samboer). Selv etter å ha hørt detter Kristin velger holde løfte sitt til Erlend. Kristin og Erlend har mange hemmelige møter utenfor klosteret, og en gang ligger de med hverandre.

 

Nå har Kristin et stort problem, enten kan hun gi opp sin kjærlighet til Erlend, og gifte seg med Simon, eller så kan hun gå imot slekt og venner for å gifte seg med Erlend. Hun velger det siste, og Simon blir selvfølgelig veldig sint når han får vite om Erlend. Det blir også faren til Kristin, og da Erlend spør om å få gifte seg med Kristin svarer han nei. Nå graver Kristin ned kransen sin som symbol på at hun ikke lenger er jomfru.

 

Etter at faren sa nei, bestemmer Erlend og Kristin seg for å rømme til Sverige, men før de drar får de besøk av trillen til Erlend, Eline, som venter barn. Hun sier det er hans, men Erlend er ikke enig, han sier han ikke har vært med Eline etter at han traff Kristin. Eline prøver å drepe Kristin ved å gi henne gift, men Erlend oppdager det, og de tvinger Eline til å drikke det selv, før de legger henne i en hesteslede som de sende vekk. Kristin vender tilbare til Jørundgår, istede for å dra til Sverige.

 

I slutten dør Ulvhild, og det er etter dette at Kristins far endelig gir henne lov til å gifte seg fordi han ser hvor ulykkelig Kristin er. Så gifter Erlend og Kristin seg, og samme kveld forteller Kristins mor faren at hun også ikke var jomfru da hun giftet seg. Før erlend og kristin giftet seg brenner kirken ned, det ser ut som Kristin tror at det er Gud som vil straffe henne.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil