Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Alaska

Alaska

I ettertid er nok USA godt fornøyd med kjøpet av Alaska fra Russland.

Sjanger
Faktaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
23.04.2006

USA kjøpte Alaska av Russland i oktober 1867 for 7,2 millioner dollar. Mange synes det var bortkastede penger siden Alaska bare var et stort øde område. Alaska er 530 700 km2, det vil si nesten 4 ganger så stort som Norge. Mindre en 1% av landets areal er privat, resten er offentlig land.

 

Hovedstaden i Alaska er Juneau.

 

17 av USAs 20 høyeste fjelltopper ligger i Alaska. Mt Mckinkley som er 6194m er Nord-Amerikas høyeste fjelltopp. Det er mer enn 500 isbreer i Alaska, og det dekker ca 5% av statens areal. Alaska har også mer enn 70 potensielle vulkaner. Det siste vulkanutbryddet var i 1912.

 

<bilde>

 

Alaska ble kjent over hele verden, på grunn av at det var så mye gull i byen Nome. I 1900 ble det innført rettsystem og lover i Alaska, for å holde kontroll på lovløsheten på gullrushet.

 

3. januar 1959 ble Alaska offisielt USAs 49. stat.

 

Alaskas økonomi er basert på:

- Turisme

- Fiske

- Oljeutvinning

Turisme blir stadig viktigere og viktigere for Alaska. Hvert år er det mer enn 1,1 millioner turister som besøker staten. Fiskeindustrien langs kysten er også veldig viktig. Der finnes noen av verdens største fiskeressurser. Det var her Kjell Inge Røkke startet sin karriere.

 

I 1999 bodde det ca 619 500 mennesker i Alaska. Nesten halvparten av dem bodde i den største byen Anhorage. Ca 16% av Alaskas innbyggere er innfødte, som er bosatt i landsbyer over hele Alaska. De innfødte deles inn i 3 grupper:

- Indianere (midt i landet, og sørover)

- Eskimoer (langs kysten, i vest og nord)

- Alveter (på øygruppen kalt Alvtene)

 

Det er et stort dyreliv i Alaska og her er noen av dyrene du kan finne der:

- Hvithodeørn

- Brunbjørn (grizzly), svartbjørn, isbjørn

- Ulv

- Caribou (villrein)

- Fjellgeit

- Sau

- Bison

- Elg

- Hjort

- Oter

- Bever

- Rev

- Gaupe

- Hvalross

- Mer enn 400 fuglearter

- Verdens største kolonier av sel

- Og 16 ulike hvalarter.

 

<bilde>

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil