Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Observasjoner

Observasjoner

Dette er ei novelle om livsglede. Man kan observere livsglede over alt, men hvordan oppnår man det selv?

Sjanger
Novelle
Språkform
Bokmål
Lastet opp
20.04.2006
Tema
Verdier

Duften av ti forskjellige parfymer fyller det klamme rommet med en ladd stemning. Regndråpene trommer på ruten som et orkester på sin første øvelse. En etter en passerer de. Merkelig. Det skjer noe. Hele tiden. Livet myldrer, men de enser hverandre ikke. Vil du delta i dette kaoset? Passere mange mennesker, og bli passert?

Sigbjørn Obstfelders ord gir med ett mening;
"Jeg ser de velklædte herrer, jeg ser de smilende damer, jeg ser de fjerne kirketårn"

Døren svinger opp, og inn stormer en flokk av småbarn. De ler. De leker. En magisk følelse av øyeblikkene de er i rommet smitter. Jeg smiler, men fortidens alvor tar meg igjen.  Jeg begynner å få dårlig tid.

Av og til ser jeg ikke. Bare av og til. Av og til gjør jeg fremskritt. Når mine mål. Av og til føler jeg tilhørighet. De små ting som man ikke tenker på. Et smil. Et bibelvers. Et fellesskap. En tilhørighet.

En momentan kjærlighet til seg selv. Livets verdi varierer. Et komplement. Et kyss. En mor. En opplevelse av nåtiden byttes ut med de mange opplevelser fra fortiden, og tanker om fremtiden. Man eksisterer.

En dame kommer og smiler. Hun har med min bestilling. Det er et falsk smil, men hun prøver så godt hun kan. Smil selger. Kanskje jeg skal komme hit igjen.

Smakløs mat. Mat uten mening. Smakløs handling. Handling uten mening. Som et smil som ikke blir gjengjeldt. Smakløst liv. Liv uten mening. Et liv i fortid og framtid, men ikke i nåtid. "Tenk globalt, handle lokalt". Tenk på framtiden, handle i nåtiden. Fortiden er over.

Jeg reiser meg og går ut av kafeen. Merkelig. Opplevelser fra fortiden byttes ut med opplevelsen av nåtiden, og tanker om framtiden. Jeg deltar i kaoset. Passerer, og blir passert. Jeg eksisterer. Og mens jeg går her faller det meg inn; ”jeg ser, jeg ser. Jeg er visst kommet på feil klode! Her er så underligt".

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil