Nøytralisering

Rapport fra grunnkurs om å nøytralisere syrer og baser.
Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2006.04.19

Hensikten med forsøket var at vi skulle nøytralisere en sur løsning med en basisk løsning og omvendt, og dermed danne et salt.

 

Utstyr:

Saltsyreløsning

Natriumhydroksidløsning

BTB-løsning

Begerglass

Glasstang

Dråpeteller

Vernebriller

 

Fremgangsmåte:

Først hadde vi fortynnet saltsyreløsning og noen dråper BTB i et begerglass. Vi hadde lagt av NaOH ved siden av i en porselensskål. Dermed tilsatte vi fortynnet natriumhydroksidløsning til saltsyren. Dette rørte vi med en glasstang for at de skulle blandes sammen. Deretter tilsatte vi mer natriumhydroksid. Etter vi hadde gjort dette skulle vi gjøre motsatt, nemlig nøytralisere en base med en syre. Til slutt skulle vi gjøre det samme igjen, men denne gangen nøytralisere fortynnet natriumhydroksidløsning med fortynnet saltsyreløsning. I slutten skulle vi i tillegg nøytralisere en litt sterkere syre.

 

Figur:

<bilde>
  à
<bilde>

Forklaring:

Først blandet vi saltsyre med BTB i et begerglass, dette var bare for å konstatere at dette var en syre. Deretter nøytraliserte vi syren med NaOH som er en base. Vi begynte med å helle en del NaOH oppi, men etter hvert som vi så at fargen begynte å endre seg, var vi mer forsiktige med hvor mye vi tilsatte hver gang. Dette brukte vi dråpeteller til. Til slutt klarte vi å få syren som tidligere var gul, til å bli grønn. Dermed visste vi at den var nøytralisert. Da dette var gjort, gjorde vi det samme, bare motsatt. Vi begynte med NaOH og BTB i et begerglass. Ettersom fargen var blå visste vi at det var en base. Deretter nøytraliserte vi basen med HCl.

 

Til å begynne med var det bare en umiddelbar fargeendring som så mer grønnlig ut, og litt etter gikk den tilbake til å ha den opprinnelige fargen blå. Det aller siste vi gjorde, var å nøytralisere en sterke eller en mer konsentrert syre. Vi fant til slutt ut at forholdet mellom syren og basen skulle være 1:10 for at syren skulle bli nøytralisert. Ergo at vi trengte ti ganger så mye base som vi hadde syre. Når en løsning er nøytral, er det like mange oksoniumioner som det er hydroksidioner, eller kalt H3O+ og OH-. Tross alt er det antallet av disse som bestemmer hvor sur eller eventuelt hvor basisk en løsning er. Blandingen NaCl og H2O er en nøytral løsning, også kalt en pH-nøytral saltløsning. Dermed stemmer det at sure og basiske løsninger som nøytraliserer hverandre, danner et salt og vann.

 

Med dette forsøket har vi vist at vi kan nøytralisere to løsninger, en sur og en basisk, ved å tilsette en indikator. I dette tilfellet har vi brukt saltsyre, natronlut og indikatoren BTB.

 

<bilde>

 

Reaksjonslikningen er den samme om vi gjør den motsatt og heller syre i basen.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst