Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Tyske menn i båt og frysekonteinere

Tyske menn i båt og frysekonteinere

Kåseri om tyskere i Norge.

Sjanger
Kåseri
Språkform
Bokmål
Lastet opp
03.04.2006

Er det bare meg, eller er Tyskland et ”himla” tørt land? Her kommer de i store flokker og buser inn med frysekonteinere og fiskekroker tyngre enn ”fy”. Man skulle nesten tro at det var vann de skulle hente i de store boksene, men nei da! På vei til Norge er de fulle av øl og annet brennevin, og på hjemveien er de fulle av ekte sunnmørsfisk. Ofte sprenger de ølboksene nede i konteinerne, for å få en bedre smak på fisken!

Tullinger, spør du meg og min kollega.

 

Forresten kom jeg her forleden dag på at antall innbyggere i Tyskland har minket siden sist sommer. Men ta det knusende med ro! Jeg og min kollega har ordnet dykkere som skal plukke dem opp fra Haugsfjorden, og frakte dem tilbake til Tyskland. Vi legger dem i frysekonteinerne så de selv kan få oppleve hvordan de stakkars sunnmørsfiskene har det! Men vi regner ikke med at vi finner så mange tyskere på havbunnen. De fleste har så oppblåste mager, at de flyter tilbake av seg selv!

 

Det er faktisk ikke bare fisk de er ute etter. Språket vårt tar de også med i store frysekonteinere tilbake til Tyskland. De tror de kan gjøre hva som helst med stakkars Norge. Ordene tar de med seg på laboratoriene og omformulerer dem der. De gir dem til og med helt nye meninger. Eksempel: Det norske ordet sjokolade gjør de om til schade, som får en helt annen mening. Schade ta de tyskerne, altså! Jeg og min kollega er rimelig forbannet akkurat nå. Dette går veldig inn på oss! SCHADE, SCHADE, SCHADE!

 

Man skulle forresten tro at de kunne lage sin egen sjø av alt spyttet de produserer. Ta for eksempel min kollega`s tysktalende musikkskolelærer. Jeg er sikkert på at dersom vi demonterer hele pianoet, kunne vi lage en hel Haugsfjord i Tyskland også. Det er ikke så greit å være tysker med større munn en hjerne!

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil