Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > - Vi er forskjellige!

- Vi er forskjellige!

Intervju om forskjeller og likheter mellom gutter og jenter.

Karakter: 6 (10. klasse)

Sjanger
Annet
Språkform
Bokmål
Lastet opp
30.03.2006


Tina går i 9. klasse og er veldig interessert i forskjellene mellom jenter og gutter. Jeg har vært så heldig å få innkalle henne til et intervju for å høre hva hun mener er viktige forskjeller mellom jenter og gutter. En ting står hun fast ved: - Vi er forskjellige!

 

Jeg sitter i et lokale i Nydalen. Det er en varm dag i midten av mai, sola steker gjennom vinduet. En fugl har tatt veien innom Nydalen for å synge litt for meg mens jeg venter på at Tina skal komme.

 

Det banker på døra, den åpnes, og Tina entrer lokalet. Hun setter vesken sin på gulvet og setter seg forsiktig ned i sofaen.

- Hei, smiler jeg og prøver å få kontakt.

 Jeg får et «hei» tilbake, samtidig som Tina oppdager en hårlokk som har forvillet seg ut av hestehalen hennes. Hun putter den forsiktig tilbake igjen, så forsiktig som om håret skulle være av gull.

 

Klokken er blitt litt over to på formiddagen, og jeg bestemmer meg for å la intervjuet starte.


 

Fniser av det meste

- Det påstås at jenter smiler oftere enn gutter. Hva mener du om dette?

 

 - Det er nok mye sant i det, sier Tina en smule usikkert.

 - Ikke nødvendigvis fordi de er i så godt humør, men fordi jenter har en tendens til å fnise av det meste, enten det er morsomt eller ikke, ler Tina.

 - Vi er som tusen små, tikkende latterbomber som plutselig spruter ut i latter.

 

Jenter mest opptatt av likestilling?

Tina forteller at hun nok tror at jenter bryr seg mer om likestilling enn gutter.

 - Det er kanskje ikke så rart, i og med at det er kvinner som er det undertrykte kjønn, smiler hun.

 Øyenbrynene hennes løfter seg så jeg ser rett inn i to klare, nøttebrune øyne.

 

Karakterer og skole

- Det med karakterer og skole, er det forskjell på kjønnene der?

 

- Det er nok sånn at jenter generelt får bedre karakterer enn gutter, poengterer hun.

 Hun forklarer at jenter ofte er nøyaktige og bruker lenger tid på kolearbeid, at dette sannsynligvis er grunnen til at jenter er mer skoleflinke enn gutter.

 

- Gutter er mest selvsikre

Tina utdyper denne kommentaren ved å fortelle at det er oftere vi treffer på en stygg gutt som selv tror han er pen enn en stygg jente som tror hun er pen.

 - Jenter bryr seg mer om utseendet sitt, og selv om de er pene, er det mange som synes at de selv ser stygge ut, forteller hun.

 - Gutter generelt er nok mer fornøyd med utseendet sitt enn jenter er, slår Tina fast.

 - Dette er en vesentlig forskjell mellom jenter og gutter.

 

Jenter – slemmere enn gutter

Jeg blir nysgjerrig, og ber Tina utdype denne uttalelsen litt nærmere.

- Når gutter krangler, slåss de en stund, og så er saken ute av verden. Krangler derimot jenter, kan de holde på i ukesvis med å være slemme mot hverandre. Da mener jeg ved si stygge ord, baksnakke, stenge folk ute fra vennegruppa osv., forklarer hun.

- Dette er nok verre enn slåssing.

Sola steker enda varmere, og Tina tar av seg genseren.

 

Følelser

- Men hva med følelser, hvilket kjønn er flinkest til å vise hva de føler?

 

- Hm… Det er vanskelig å si, sukker Tina.

- Gutter virker nok som om de for det meste skjuler følelsene sine, mens jenter viser mange av dem. Men vi må ikke glemme at jenter også sitter inne med veldig mange følelser som de ikke forteller andre om.

Det overrasker meg hvor fornuftig Tina virker til bare å være 14 år.

 

Forskjellige interesser

Tina mener at en viktig ting som skiller jenter fra gutter er fritidsinteressene.

- For gutter går det vel mest i data, TV-spill og fotball, mens jenter ofte velger dans, håndball og liknende.

 

Gutter best i idrett – en myte?

Et siste spørsmål: Mener du at gutter er bedre enn jenter i idrett er en myte?

 

Tina tenker seg om et øyeblikk.

- Nei, jeg mener nok ikke det, sier hun mens hun ser ned på de røde PUMA-skoene sine.

- Det er nok et faktum fordi gutter av natur er skapt sterkere enn jenter, men det er viktig å få fram at ikke alle gutter er bedre enn jenter. Vi må ikke glemme at mange jenter er bedre enn en god del gutter!

Klokka har passert tre, og det er på tide å si takk for besøket til Tina.

Jeg følger henne ut av døren mens hun høflig takker for seg.


Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil