Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Å observere hvordan råoljen oppfører seg i kontakt med vann

Å observere hvordan råoljen oppfører seg i kontakt med vann

En journal i naturfag.

Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Lastet opp
30.03.2006

Hensikt : Å teste oppsamlingsmetodene man kan bruke når olje lekker ut i havet

Resultat :
2. Oljen fordeler seg utover på overflaten
3. Oljen tok ikke fyr da vi prøvde å sette fyr på oljen med en fyrstikk
4. Fjæra klamrer seg sammen der hvor det er olje. Fjæra blir tyngre og hadde det vært en fugl kunne den ikke ha flydd.
7. Oljen holder seg innenfor lensa. En lense kan brukes i vær med visse bølgehøyder.
9. Klumper av olje synker til bunnen. Kalken absorberer oljen og faller ned. (bunnteller)
10. Sagflis tar til seg olje og klumper seg sammen til en haug på overflaten. Sagflis kan nok brukes som en oppsamlingsmetode.
11. Motorrens gjør slik at oljen samler seg på overflaten, men hvis man rører litt i vannet blir oljen fordelt ut over alt og dette forurenser vannet.
12. Sagflis er en bra metode på å samle opp oljen. Det er lett å få vekk fra overflaten.
13. motorrens er forurensende fordi det spres lett rundt i vannet. Kalk dreper fisk og annet liv på bunnen av vannet.
14. Vi tar masse sagflis i olja slik at det samler seg på overflaten, tar det med ut og kaster det der.

Konklusjon:
Utvinning og transport kan føre til store oljeutslipp i havet. Oljen gjør store skader langs land der den driver inn, på havbunnen og på overflaten. Oljen ødelegger fuglenes fjær, isoleringsevnen. Fugler kan derfor ikke fly og dessuten fryser de i hjel. Stoffer fra oljen synker til bunns og skader livet der nede på havbunnen. Bakterier i vannet bryter oljen ned etter hvert, men stoffene ligger fortsatt i vannet bortsett fra at vi ikke kan se dem. Også sollys bryter ned oljen eller at den fordamper. Oljen klumper seg i vann og blir til asfalt. Urolig vann bryter opp oljeflakene. Det finnes flere metoder for å rense vannet etter et oljeutslipp men på mange måter så er ingen av de gode nok. Å suge opp oljen med en støvsuger er en god metode, men det er alltids stoffer som blir med vannet ut igjen når det slippes ut. Ved å tilsette kjemikaler forsvinner oljen for våre øyne, men stoffene vil være igjen. Dette er en dårlig metode. Den beste metoden til å løse problemet med oljeutslipp vil være å ”strø” sagflis uttover havet der oljen er. Oljen vil da samle seg i en sagflishaug på et sted (eller flere), det vi da være enklere å få oljen opp av vannet.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil