Søkelys på reklame i media

Hver dag påvirkes vi av reklame i media.

Karakter: 5/6 (10. klasse)

Sjanger
Artikkel
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2006.03.23
Tema
Reklame

Reklamens makt var ikke så sterk før som nå. For ikke mange år siden var reklame bare noe man så i enkelte ukeblader. Den gang sies det at det var moro å se reklamen fra Sverdrup Dahl før kinoforestillingen begynte. I dag er reklame blitt noe alle og enhver ”slipper løs” i stua hver eneste dag. Reklame finnes nesten overalt, til nesten alle tider. Du finner reklame i menighetsbladet, på TV, i aviser, ukeblader, på klærne dine, på idrettsarenaer, på firmabiler bl.a. På internett rekker reklamen inn i stuekroken din fra alle verdenshjørner. Det er vanskelig å unngå reklame og vanskelig å bli påvirket av det. Det er stadig store aviser som kommer dumpende ned i postkassa med det siste om mobiler, TV, data og alskens moderne tekniske innretninger.

 

Reklame er ikke ufarlig, mener jeg, når du blir så sterk påvirket av det hele tiden. Ungdommer blir påvirket til å kjøpe siste mote. Gutter drømmer om rådyre biler og om glinsende kromdeler. Jentene vil skifte mobiler hver gang en ny modell kommer ut. Alle generasjoner vil ha nye møbler, nye gardiner og nye tepper. Reklamen skaper etter min mening et bruk og kast samfunn som vi alle taper på til slutt. Bare se på søppelfyllingene rundt omkring. Verdens goder blir ikke jevnt fordelt. Vi bruker for mye penger på ting i vesten. Jeg tror reklamen er et lokkemiddel, som får mange til å gå til anskaffelse av ting de ikke trenger. Kjøpeglede er en tom glede, som mange blir avhengige av. Her er reklame en pådriver i dette kjøpemaset.

 

Jeg kunne godt tenke meg et reklamefritt TV, reklamefri aviser og ukeblader. Da ville selvfølgelig prisen på programmer og blader/aviser øke. Men da ville mindre reklame skape mindre kjøpepress, tror jeg. Dette mener jeg vi må være villige til å betale for. For de som absolutt vil ha reklame, kunne man ha reklameinfo i form av ukeblader gratis hos Narvesen eller hos forhandlere av reklamen man ønsker seg, eller også egen reklamekanal på TV. Alkoholreklame er forbudt i Norge, så også tobakkreklame. Fristelsene blir mindre. Det mener jeg også ville skje hvis vi fikk et mer eller mindre reklamefritt samfunn. Hvis vi skulle ha reklame, ville vi trenge mer av informative reklame som snuttene med Kolspasientene, hvor man virkelig tenker seg om to ganger før man tenner en røyk.

 

En verden uten reklame ville vel være nær utenkelig, men at noe kan gjøres for å minske kjøpepresset på samfunnet, det tror jeg sikkert. Et dyrere mediatilbud, som satset mer på kvalitet enn kvantitet, ville nok de fleste foretrekke hvis de fikk valget. Jeg tror mange ville sette pris på en at en god film på TV3 ikke ble avbrutt av reklame i det uendelige. Da ville vi ikke være påtvunget det så sterkt. Dette kalles snikreklame og er ikke ment å minske kjøpepresset, men å øke det. Men vi må ikke glemme at vi lever i en fri verden. Det er opp til oss selv å skru av TV-en når vi vil, eller kaste reklamen vi får i søpla. Reklame kan være noe skikkelig dritt, og hvis noe ser for godt ut til å være sant, så er det gjerne det. Behold det gamle du har, går det i stykker, så fiks det. Det er min mening og sånn er det bare. Takk.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst