Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Vi fremstiller hydrogengass, GK

Vi fremstiller hydrogengass, GK

Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Lastet opp
13.06.2000

Utstyr:
Stativ
3 reagensrør
rør m/gummislanger
Hcl (saltsyre)
Zn (sink)
Fyrstikker
Glassbolle

 

Vi satte sammen utstyret, fyllte det ene reagensrøret halvfullt med sinkbiter og 2/3 fullt med saltsyre. Vi observerte at reaksjonen mellom Hcl og Zn begynte og satte på korken på det reagensrøret med sink og saltsyre i. Vi hadde framstilt hydrogengass. Vi fyllte de to andre reagensrørene med vann og satte de på hodet i glassbollen som også var fyllt med vann.

 

Deretter lot vi gassen boble gjennom rørene og opp i begge reagensrørene, vi så at vannet forlot reagensrørene etterhvert som gassen sev inn.

 

Vi løftet opp begge rørene med tommelen foran åpningen og tennte på, reaksjonen var lav, det kom et lite "plopp". Vi fyllte deretter det ene røret på nytt, løftet det opp med tommelen foran åpningen, men denne gangen satte vi et vanlig reagensrør over åpningen til det andre så munningene var mot hverandre og så snudde vi rørene.

 

Hydrogengassen steg opp og blandet seg med oksygenet i det andre røret. Vi løftet bort det øverste røret og tennte på, nå kom det et middels høyt "bjeff". Vi hadde laget knallgass.

 

Røret med sink og saltsyre ble varmt, det er fordi en syre blandet med et metall utvikler varme. Reaksjon: Zn + Hcl à H2 + Zn^ 2+ + 2Cl^-

 

Vi får dannet hydrogengass (H2) og sinkklorid (ZnCl2)

 

Oppsummering

 

Vi har fremstilt hydrogengass med Zn og Hcl. Vi så reaksjonen og da vi tennte på gassen hørte vi den, det "bjeffet".

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil