Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Knuter

Knuter

Kåseri om hverdagsproblemer. Skrevet i 10. klasse.

Sjanger
Kåseri
Språkform
Bokmål
Lastet opp
15.03.2006
Tema
Verdier


Hver dag består av små og store utfordringer, små og store hverdagsproblemer eller knuter. På skolen er norsk, engelsk, og matte dagens problemer.

 

Vi må kjempe oss gjennom tykke bøker med vanskelige matteoppgaver og verb. Er det noe menig i dette? Jeg reiser kanskje en sjelden gang til utlandet, men da jeg trenger ikke å kunne flytende engelsk. Og når får jeg bruk for å kunne forskjellen på a- og e- verb. I samfunnsfag og naturfag tar vi nytte av kunnskap, men det gjør vi ikke i norsk og engelsk. Matte kan være nyttig, men hva er vitsen med 200 sider med matteoppgaver når vi egentlig bare trenger 10-20 sider med mattefakta? Kunne vi ikke hatt noe mer interessant stoff på skolen? Det er jo nærmest tåpelig å sitte å pugge sterke og svake verb.

 

Det finnes to typer problemer, store problemer og små problemer.

 

De store problemer er for eksempel, det begynner å brenne i huset ditt, du knuser en rute, en bombe utløser et massemord. Små problemer er litt mindre «alvorlig konsekvens» problemer som for eksempel matteoppgaver, flis i fingeren. Altså du får en liten knute på livet. Alle ting man gjør får konsekvenser, enten på en positiv eller negativ måte. Alle de tingene som får negative konsekvenser er problemer som blir løst av oss mennesker. Mange har jobb som problemløsere. De som sitter og skal selge produkter og tjene penger må løse problemet eller spørsmålet «Hvordan gjøre dette produktet attraktivt og få det til å selge?». Det er en av de problemene folk har i sin hverdag.


 

Noen ganger får vi litt større knuter på tråden, altså de små problemene i livet blir store. Det kan være for eksempel at kaninen din dør, eller kanskje verre at bestemoren din dør. Da får du plutselig 2-3 fridager, og du må i kjedelige, triste begravelser. Men i tillegg må du ta igjen den undervisningen du mister.

 

Men det finnes også andre hverdagsproblemer som for eksempel gruppe press. Når jeg snakker om gruppepress, tenker jeg på økonomiske problemer som kan føre til kriminalitet. Ungdomskriminalitet står det mye om i avisene for tiden. Men kan ikke ungdommene skaffe seg en jobb og tjene penger og unngå dette presset?

 

Joda, det kan de men de gidder ikke. Ungdommer som ikke gidder noen ting, er et samfunnsproblem. Slappe jækel unger som ikke gidder og gjøre leksene sine. Det er da dumme foreldre og politikerne kommer inn i bildet, med dumme argumenter som for eksempel, «Vi hadde det mye verre før i tiden, da måtte vi streve for å få mat på bordet».

 

Jeg mener verden har kommet så langt i utviklingen at vi ikke burde sammenlikne dagens ungdom med fortidas ungdom. De «gamle dagers» hverdagsproblemer er ikke nåtidas hverdagsproblemer. Nå har vi problemer som at Playstation eller datamaskinen ikke virker. Men før hadde de det mer slik: «Å nei, jeg ødela sleiven til mor». Jeg vil bare vise politikerne at de må skille mellom fortid og nåtid.

 

Et annet problem hos ungdom er mobbing. Vi leser i tekstheftet til denne avgangsprøven om en gutt som har problemer, han blir mobbet. Han prøver å komme seg ut av problemet med å ta med seg en kniv for å være forberedt til å ta mobberne. Men har ikke mot til å ta den frem når han kommer i kampens hete. Dermed må taper han. Han tenker ikke over at han må løse dette problemet. Men kanskje han burde prøve på det.

 

Men hvor i verden er det ikke problemer? I hele verden skjer det noe hele tiden, og det oppstår problemer hele tiden. Hvert sekund oppstår det titusener av problemer.

 

Religion, krig og fred i verden er et stort verdens problem. Folk som dreper hverandre fordi de påstår gud har gitt de et eget land. Jeg er ateist, jeg tror ikke på noe Gud. Jeg tror at det er tilfeldigheter for at vi er her på jorden. Grunnen til at vi har religion, er fordi de ble stilt spørsmål om hvorfor vi lever her. Dermed ble det diktet opp fortellinger om hvorfor vi er her. Jesus kan ha vært en mann som ville at folk skulle tro det samme som ham. Noen religioner er aggressive og noen er det ikke. Du kan kanskje si at religion er en stor knute i samfunnet, det kommer aldri til og bli enighet rundt spørsmålet om hvem som har den «riktige» religionen. Muslimene tror på profeten Mohammed. Men jeg tror at jeg kan med sikkerhet si at muslimene kommer til og få den vanskeligste knuten å løse av alle religioner.

 

Er det rart det er krig i verden?

 

Hva gjør vi mennesker for å løse våre problemer? Det er mange forskjellige måter å løse problemene sine på. Mange begår selvmord, da slipper de å tenke på de problemene de hadde, for eksempel spillegjeld. Tenk deg at du har en familie, kone og to barn og du er spilleavhengig. Du får spillegjeld og velger å ta ditt eget liv. De fleste tenker «Jeg blir kvitt dine problemer og familien får det bedre». Men i realiteten er det det motsatte som skjer. Familie faller i sorg og får en spillegjeld, mens du forsvinner i graven.

 

Andre måter å løse problemer er å være ærlig med seg selv og andre. Da kan du få hjelp av andre og du sitter ikke med så mye ansvar lenger. Det hjelper på. Personlig pleier jeg å bruke alternativ to.

 

Min konklusjon av hverdagsproblemer er at «de vil alltid være der, og du blir aldri kvitt dem».


Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil