Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > "Den som frykter ulven" av Karin Fossum

"Den som frykter ulven" av Karin Fossum

Bokreferat av Karin Fossums "Den som frykter ulven".

Sjanger
Anmeldelse (bok, film...)
Språkform
Bokmål
Lastet opp
09.03.2006

Errki Johrma er 24 år gammel. Han er på rømmen fra Varden Psykiatriske sykehjem. Han rømmer opp i skogen rett der hvor gamle Haldis Horn bor. Her pleier han å holde til når han er på rømmen.

 

Like etter dette får politiet greie på at Haldis Horn er blitt funnet død hjemme av barnehjemsgutten Kannick. Kannick forteller politiet også at han så Errki oppe i skogen spionerende bak et tre. Errki har dårlig rykte i den lille bygda. Folk kjenner ham ikke så godt men alle mener han er syk og det har en tendens til å skje ulykker i nærheten av ham. Han blir fort hoved mistenkt for drapet.

 

Politiets etterforsker heter Konrad Sejer. Han er midt i livet og er en ganske stille og reservert person. Allikevel er han høflig og myndig.

 

Morgenen etter drapet er det ett ran i Fokus Bank. Sejer befinner seg på dette tidspunkt rett utenfor banken. Han legger merke til mannen som går inn i banken, men fatter ikke mistanke. Under ranet tar raneren med seg et gissel. Gisselet er Errki Jorhma som tilfeldigvis befinner seg i banken. De stikker av i en stjålet bil.

 

Raneren heter Morgan. Han sliter med å få kontakt med Errki, som nekter å si et ord. De parkerer bilen i en skog utenfor byen. Herfra går de til fots videre innover i skogen og kommer etter hvert til en gammel hytte, hvor de slår seg til ro. Morgan har nå oppdaget at Errki er noe annerledes, både på grunn av hans manglende kroppsbeherskelse, og også fordi han nesten aldri sier et ord, men når han først sier noe, er dette ordtak som for eksempel ”der hvor du kan falle, bør du legge ut halm”, ”den fluen som ikke letter fra liket, blir med i graven” og ”en ser ikke stort der hvor djevelen holder lyset”. Disse ordspråkene forteller noe om Errki selv, og de forteller også at Errki faktisk er glupere enn det en først kan forestille seg. I tillegg til dette, snakker Errki med hans to indre stemmer, som han kaller ”Frakken” og ”Nestor”. Errkis oppførsel virker først skremmende på Morgan, men etter en tid oppdager han at Errki er kjent i området rundt hytta, som ligger i Finnemarka, og bruker ham som veiviser.

 

Grunnen til Errkis psykiske lidelser finner vi når han var 8 år gammel. Han lekte i trappa ved siden av moren sin, som arbeidet som sydame. Han hadde laget vogner av gamle fyrstikkesker som han sendte ned trappa, der han hadde festet et fiskesnøre som skulle fungere som taubane. Da telefonen ringte og moren løp for å ta den, snublet hun i fiskesnøret og ramlet ned trappa. Barberbladet som hun brukte for å sprette opp sømmer i klærne, hadde hun mellom leppene under fallet. Dette forsvant ned halsen hennes da hun landet, og gjorde at hun blødde i hjel mens hun lå bevisstløs nederst i trappa. Errki var vitne til det hele, og trodde det var hans feil at det gikk som det gikk. Han fikk også skylda for ulykken, og ble allerede da stemplet som unormal, i tillegg til at gutten hadde autistiske trekk.

 

Sejer og politiet finner fort ut at deres mistenkte for drapet og raneren befinner seg sammen. De starter en intens jakt etter dem begge.

 

Sejer prater også med psykologen til Errki som gir ham en del svar om psyken til Errki. De starter ett tett samarbeid og Sejer blir veldig intressert i henne. Begge begynner de å tro på Errkis uskyld.

 

Etter hvert kommer også Kannick opp til hytta hvor Errki og Morgan befinner seg. Han øver seg med pil og buen sin og treffer Errki med pilen. Errki blør i hjel og dør senere. Etter hvert finner politiet også fram til hytta. Det var Kannick som utførte drapet på Haldis Horn. Han så at Errki hadde sett ham utføre drapet og løp dermed selv til politiet og kom Errki i forkjøpet. Selvfølgelig var det lett å legge skylden på en sinnsvak person som Errki.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil