Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Neptun

Neptun

Fakta om planeten Neptun

Sjanger
Faktaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
08.03.2006

Vi har hatt om planeten Neptun. Neptun er den åttende planeten i solsystemet vårt. Neptun er den fjerde største planeten i diameter. Navnet Neptun har den fått fra den Romerske sjøguden Neptunus. Neptun kalles ofte ”den blå planeten.” Den blåe fargen kommer av at det røde sollyset absorberes av metan.

 

Neptun er cirka fire ganger større en Jorden, og ligger 30 ganger lenger borte fra solen. Neptum ligger 4,23 milliarder borte fra sola. Neptun har 13 kjente måner, og fem tynne ringer. Neptun har to mørke flekker, den ene er på størrelse med jorda. Overflate temperaturen på Neptun er -210 grader celsius. Neptuns sammensettning er ganske lik Uranus. Det er ulike typer is, og stein, 15% hydrogen og litt helium. Neptun er en gassplanet, men det er antageligvis en steinkjerne innerst. Neptun har de kraftigste vindene i solsystemet. Noen vinder kan komme opp i 2000 kilometer i timen. Neptun har en indre varmekilde. Det vil si at den sender ut dobbelt så mye energi som den mottar fra sola. Det går ann å se Neptun fra Jorda, hvis du bruker en prismekikkert og hvet hvor du skal lete. Rotasjonstiden på Neptun (som vi kaller et døgn) er på 18 timer. Omløpstiden som på Jorda er et år, er 164 år på Neptun. Neptun er en gassplanet, og den har defor ingen fast overflate. Neptun har bare blitt besøkt av et romfartøy før. Det var romsonden Voyager 2.

 

Voyager 2 ble skutt opp fra Kennedy-romsenteret i Florida 20. august 1977, og Neptun fikk besøk av romsonden Voyager 2 den 25.august 1989. Reisen fra Jorda og til Neptun var på 7 milliarder kilometer, og Voyager 2 brukte 12-år for å nå Neptun. Når Neptun kom frem tok den 5 bilder med intervaler på 3 timer og 34 minutter som var 1/5 av Neptuns annslåtte rotasjonstid. Nesten alt vi vet om Neptun i dag kommer fra dette møtet.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil