Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Katten

Katten

Oppgaven var å skrive om en katt som hadde blitt borte.

Sjanger
Fortelling
Språkform
Bokmål
Lastet opp
06.03.2006
Tema
Dyr

-Tar du og sjekker hestene? Spurte pappa.

- Greit. Skal bare slå av dataen sier jeg.

Jeg sier hade til alle jeg chatter med og går ned mot stallen. Jeg er ei jente på 12 år. Jeg har grønne øyne er brunette eller mørk blondy. Jeg går i 7b på Rennesøy skole. Har fire hester. Alle fra strand rideskole. En gammel appaloosa vallak som heter Charlie. Han er 29 år. Ei gammel fjording hoppe som heter Gloa. Ei liten tjukk pino ponny som heter Pernille. Hun har verdens største hodet i forhold til kroppen. Men er veldig sjarmerende da. Den siste er Roxanne. Hun er bare best. Hun er ei welsh cob hoppe på 11 år. Hun har en merkelig farge man kaller bork. Hun er mørk i manen og lys i pelsen.

 

Det var kaldt ute. Allikevel hadde jeg ikke på meg jakke. Det tok ikke lang tid og komme ned. ’’Stallen’’ lå rett ved huset. Som regel var det bare Roxanne som hilset. Men i dag gjorde hun ikke det. Hun var opptatt med noe i boksen hennes. Jeg så ikke hva. Det var sikkert bare noe høy som var igjen fra sist foring. Jeg gikk heller først bort til Gloa. Hun ligner på en teddybjørn. I fjord målte jeg pelsen på henne og den var 9 cm lang!! Jeg koste litt med Gloa før jeg ga Charlie et lite klaps på skulderen. Han er veldig sur. Får mange år siden bble han mishandlet. Så gikk jeg til Roxanne. Hun ga la på ørene og trakk hodet surt opp når jeg prøvde og kose med henne. Hun er ikke noe glad i å bli kost med. Plutselig så jeg noe på ryggen hennes. Det var en brunspraglet katt med en nydelig hale. Roxanne prøvde forgjeves og snuse på pusen. Pusen bare satt der. Jeg ga Roxanne t siste klapp på halsen. Pusen var sikkert sulten så jeg sprang inn i kjelleren får å finne noe kattemat.

 

Kattematen fant jeg fort. BANG!!! Det var en av hestene som sparket. Pusen kom springende ut av boksen til Charlie. Charlie er ikke så glad i katter. Stakkars pus var kliss våt. Han hadde vel prøvd og drikke. Jeg gikk opp og hentet vann til pus og et håndkle. Etterpå gikk jeg opp og slokkte lyset.

 

Neste dag sto jeg opp tidlig. Selvom det var lørdag Pusen lå oppå Roxanne. Jeg døpte pusen Puz. Jeg ga hestene mat og vann før jeg ga Puz mat og vann. Så ga jeg Puz litt stell. Den var veldig kosete. Jeg tenkte jeg kunne stikke ned i butikken får å kjøpe en avisfår å sjekke om det sto noen annonser om Puz.

 

Jeg syklet ned i butikken og kjøpte en avis. På veien tilbake ble jeg sulten. Jeg kunne stikke innom Esso og kjøpe en pølse. Så langt kom jeg aldri. Ikke når jeg så hva som lå på veien. Det var Puz. Garantert. Jeg satte han oppi sykkelkurven og sykla hjem. Jeg la den i kjelleren og vasket den godt i såpe og sprayet parfyme på den etterpå. Jeg så i avisa. Det var ingen som etterlyste den. Alle hestene virket litt tristere i dag. Spesielt Roxanne.

 

Jeg satte en annonse selv, men fikk aldri svar. Da måtte jeg begrave den selv. Jeg laget en liten kiste å la den oppi. Så laget jeg et kors. Etterpå hadde jeg begravelse sermoni. Jeg hadde med alle hestene. De så veldig triste ut alle sammen. Spesielt Roxanne.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil