Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Om sex

Om sex

Arbeidsoppgaver om pubertet, følelser og sex skrevet i Natur & Miljø.

Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
23.02.2006

Pubertet:

  • Fortell litt om hva som skjer med kroppen til gutter og når de kommer i puberteten.
    Når gutter kommer i puberteten vokser strupehodet, stemmebåndet blir lengre og stemmen blir dypere. Begynner å få skjegg og hår rundt kjønnsorganet og under armene. + at de kan få kraftig hår vekst ellers på kroppen.
  • Fortell litt om hva som skjer med kroppen til jenter og når de kommer i puberteten.
    Når jenter kommer i puberteten begynner de å få mensen og puppene begynner å vokse. De får også hår rundt kjønnsorganet og under armene.
  • Hvorfor er viktig med god hygiene når man kommer i puberteten.
    Det er viktig med god hygiene når man kommer i puberteten fordi man får sterkere kroppslukt, det er også viktig å vaske kjønnsorganet for at det ikke skal lukte vondt.
  • Hva er menstruasjon, og hvorfor får jenter menstruasjon.
    Menstruasjon er blod som kommer ut fra skjeden. Inne i jentas livmor er det en slimete livmor som samler blod for å støte ut et egg hvis det ikke blir befruktet.

Prevensjonsmiddel:

  • Skriv kort om prevensjonsmiddelet kondom, hvilke andre prevensjonsmiddel finnes?
    Kondom er en tynn gummihylse som tas på penisen etter at den er blitt stiv, dette gjøres før samleie. Når samleiet er over må man ikke vente for lenge med å ta ut penisen fra skjeden, når man tar den ut må man holde i kondomet for at den ikke skal gli av inne i skjeden.
    Prevensjonsmiddel: p-piller, pessar, spiral, angre piller.

Forelskelse:

  • Hvordan er det å være forelsket? ( i følge samliv.net )
    Når man er forelsket kjennes det ut som at noe skjer i kroppen, det kiler og kribler litt over alt. Man klarer ikke å tenke på noe annet enn den du er forelsket i, man kan dagdrømme og fantasere om denne personen og du blir fort ukonsentrert.
  • Hvordan er det å ha kjærlighetssorg?
    Kjærlighetssorg er noe av det vondeste man kan oppleve, de fleste opplever det. Det går over men det hjelper ikke å tenke på det da, det er lov og gråte å vise følelsene sine. Det hjelper ikke å gjemme dem.
  • Hva vil det si å være sjalu?
    Sjalusi kan føles som en klump i magen når en du er glad i gir mye oppmerksomhet til en annen, det er ikke farlig men helt naturlig. Noen blir fort sure og kan havne i slagsmål, hvis du er beruset kan du fort gå for langt å f.eks slå til en person.
  • Hva vil det si å være homofil?
    Både jenter og gutter kan være homofile, men når jenter er det kaller vi de gjerne for lesbiske. Homofile opplever akkurat den samme kjærligheten som oss, men bare til en person av det samme kjønnet.
    Homofili er ikke en sykdom.

Seksuelt overførbare sykdommer:

  • Skriv kort om to seksuelt overførbare sykdommer.
    Klamydia er den mest vanlige kjønnssykdommen blant unge i dag. Det blir gjerne smittet under et samleie. Man kan ha denne sykdommen uten at man er klar over det fordi det er ikke alltid at du merker noen symptomer. 
    Flatlus er en hudparasitt som gir kløe og svie. Man finner det i kjønnshår, smitter via kropskontakt og via klær, håndklær og sengetøy. Det blir behandlet via lusemiddel som gis til hele familien.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil