Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Sommerferie

Sommerferie

Kåseri om sommerferie.

Sjanger
Kåseri
Språkform
Bokmål
Lastet opp
13.02.2006

Sommerferie, bare smak på det ordet. En sammensetning av ordet sommer og ordet ferie, to ord som utstråler mye lys og meget mye varme. Og sammen blir disse to ordene all verdens lykke for mange, et skikkelig knall – ord. Kanskje til og med et av de beste i hele verden, vel, bortsett fra skolefri og cola selvfølgelig.

 

Hva du tenker på når du hører ordet sommerferie? For meg bringer det frem spesielt én assosiasjon. En sterk følelse av varmt, svett og vått ubehag. Det er naturligvis ikke alle som deler min mening på dette. Noen liker av en eller annen merkelig grunn å ligge i sengen om natten gjennomvåt av svett, en syk oppfatning spør du meg. Men alle har jo sine små spesielle særegenheter Noen heier for eksempel på Molde, og andre drikker Cola med vaniljesmak. Verden er virkelig et merkelig sted!!!

 

For meg er ikke den syke natt-fetisjen den verste delen av ferien, for det er nemlig den dagen du skal fly. Du møter opp på flyplassen med et ansikt som like godt kunne tilhørt en av zombiene fra filmen Dawn of the Dead, klokken 5 om morgenen for å rekke et fly, som, med en god porsjon flaks går om 3 timer. Da står du der med opptil hele familiens kolli over skuldrene. Og det er da det slår deg – er det virkelig verdt det? Og du begynner å tenke, hva om? Plutselig står du der, midt i filosofiens autobane. Hva er meningen med livet? Burde jeg høre på mer klassisk musikk? Og andre ting som bare verdensherrene og de store filosofene har våget å tenke før deg.

 

Med ett hører du flighten din bli ropt opp over speakeranlegget- Flight 1337 til Nice, ombordstigning har startet ved gate ”så-langt-unna-der-du-er-som-det-går-ann”. Da løper du, du løper med en fart som til og med overstiger snegler og skilpadder, snubler inn i en butikk, velter opptil flere kasser med drikkevarer på veien, og raser rett inn i et japansk ektepar med sony-kamerat hengende rundt nakken. Du prøver å finne på en unnskyldning, men gir fort opp ettersom de ikke forstår et ord engelsk. 

 

Du rakk flyet, men bare for å oppdage at du glemte igjen håndbagasjen ved toalettet, og som om ikke det var nok oppdager du at de er tomme for aviser, hva skal man nå fordrive tiden med? Du trer inn i flyet, og hva møter deg? Jo, 234 sinte ansikter som gløder av sinne mot deg – den forbanna dusten som forsinket flyet. Trolig får du ingen service – og må sitte der flere timer uten verken teppe eller pute. Og da, midt under et kuldeangrep som skaper rykninger som kunne ristet flyet ut av kurs, dukker gammel kunnskap opp i hodet ditt– borte bra, men hjemme best!

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil