Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Refleksjonen i konkavt/konvekst speil

Refleksjonen i konkavt/konvekst speil

Refleksjonen i konkavt/konvekst speil.

Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Lastet opp
10.02.2006

Problemstilling:

Hvordan er refleksjonen i et konvekst/konkavt speil?

 

Hypotese:

Jeg tror at konkave speil samler strålene, og sender dem ut igjen som en stråle. Da ser du kun ting fra et lite område. Konvekse speil forminsker, slik at du ser mer av det rundt deg.

 

Utstyr:

Konvekst speil

Konkavt speil

Lysmaskin

 

Beskrivelse:

Slå på lysmaskinen, og sett et av speilene foran stålene. Få med deg hvordan de reflekteres, og skift speil.

 

Tegning:

(figur mangler)

 

Konklusjon:

Konkave speil:

Har formen som innsiden av en ball, konkave speil forstørrer. Slike speil kan brukes til sminkespeil, for da får du med deg detaljer i ansiktet. Det er bare noen konkave speil som reflekterer strålene tilbake til et spesielt punkt, og de kalles for parabol speil.

 

Konvekse speil:

Har formen som utsiden av en ball, og denne typen forminsker bilde slik at du kan se mer av det rundt deg. Konvekse speil finner du for eksempel i en spiseskje, butikker og i veikryss.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil