Staff: En engel eller djevel?

Drøfting av høyesterettsadvokat Tor Erling Staff. En engel eller djevel?

Karakter: 6

Sjanger
Artikkel
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2006.02.04
Tema
Jus

Høyesterettsadvokat Tor Erling Staff skaper samfunnsdebatt igjen. Han forsvarer kriminelle som vekker avsky og sinne hos de aller fleste, og han forstår ikke hvorfor enkelte handlinger bør rammes av noen straffelov. Han har opplevd uttallige personangrep; sjikane, trusler, og ”Fakkeltog mot Staff”, men han hevder likevel at han har hatt et fantastisk liv, og at han ikke angrer på noen ting. Mediene omtaler han som ”Djevelens advokat” eller en moderne ”Jesus”.

 

Staff har jobbet som forsvarsadvokat på heltid fra 1972, og synes å ha en egen forkjærlighet for straffesaker som fremkaller avsky hos de fleste. Han har blant annet vært forsvarer for Varg Vigernes og Erik Blücher, samt i en rekke omtalte kriminalsaker, som drapene på Benjamin Hermansen og Arve Breheim Karlsen.

 

Det er nå 20 år siden Staff var sitert slik i Dagbladet: ”Jeg var horekunde.”

Og: «Jeg har den mening at prostitusjon er et ærbart yrke.»  

 

Han mente at prostituerte og kunder kunne være til felles nytte for hverandre. Her ser han det i fra begges ståsted, og har på en måte rett; Kunden får tilfredsstilt sine behov, og den prostituerte tjener penger. Prostitusjon var i gamle dager et yrke, heldigvis er det ikke slik lenger at det kan kategoriseres som et yrke, selv om det fremdeles forekommer prostitusjon. De prostituerte opplever til stadighet vold, tvang og undertrykkelse, og det er nedverdigende å måtte gå til det skrittet å velge å prostituere seg for å tjene til livets opphold. Dessverre er det fortsatt nød i verden, og dermed er enkelte nærmest tvunget til prostitusjon.

 

I Børre Knudsen og Ludvig Nessa’s antiabort-kamp var han også forsvarer, og uttalte da:

”Abort er dødsdom uten rettergang og dom.”

 

På en måte har han rett; et foster er dødsdømt uten å kunne forsvare seg på noen slags måte. Men samtidig provoserer og sårer han mange kvinner med å uttale seg slik. En god del aborter utføres av medisinske årsaker, på bakgrunn av en voldtekt, eller på grunn av en vanskelig livssituasjon. Og for enkelte kvinner kan en abort gi alvorlige psykiske plager senere i livet.

 

Han fortsetter å provosere folk med sine uttalelser. Han har foreslått ekteskapet på åremål; altså at den som ønsker å holde seg til sin ektemake må gjøre seg fortjent til å få fornyet åremålsperioden. Etter disse utsagnene vil nok mange ekteskapsrådgivere og samlivseksperter brenne etter å irettesette Staff. I et ekteskap handler det ikke direkte om å gjøre seg fortjent til å fornye en periode, det handler om å ha gjensidig respekt og tillit, og at der er kjærlighet tilstede. Men i dagens samfunn hadde det kanskje vært en god ide å ha ekteskapet på åremål, for det er en kjensgjerning at mange ekteskap havarerer etter kort tid. Han var selv gift i mange år, og fikk to barn sammen med sin kone, de ble skilt i 1971.

 

Staff inngikk partnerskap 15.juni 2005 med en mye yngre mann. Han uttalte seg til bladet Blikk: ”Det er kanskje derfor så mange samliv ryker, fordi folk ikke har funnet ut hvilken legning de egentlig har.”

 

Nå som han har funnet sin egen legning, kan man kanskje spore alt sammen tilbake til hans barndom, der han hadde seksuell omgang med eldre menn. Åpent og ærlig forteller Staff om dette i en biografi om seg selv. Han lot seg sjekke opp, og bli plukket opp av eldre menn, uten skam, uten skyldfølelse, og uten angst. Og han sier i et intervju at han ikke ville reagert dersom barna hans hadde et seksuelt forhold til voksne menn. I boken sin sier han: ”Definisjonsmessig skulle jeg da være et offer. Men jeg synes bare det var jævla fint. Utbytterikt og lærerikt.”

 

Mange av de som har lagt Staff på hat-listen sin raser nå fordi de mener han fremstiller et seksuelt forhold mellom et barn og en voksen som noe akseptabelt, og at det ikke er et overgrep. Staff har ytret ønske om å senke den seksuelle lavalder, det kan virke som om han prøver å gjøre seksuelle overgrep akseptabelt. En slik lovendring vil oppfordre pedofile til å fortsette med sine overgrep, hvilket vil skade barn slik at de som voksne kan komme til å slite med psykiske lidelser. Han har tidligere forsvart pedofili-dømte, og han ser muligens en stor utfordring i alle de overgrepene som kan komme med årene dersom loven om seksuell lavalder blir senket. Han vil sikkert forsvare disse sakene også når overgrepene blir anmeldt. Det vil si; hvis de blir anmeldt. For det kunne jo hende at han når frem med sitt budskap, og dermed ufarliggjør den seksuelle realasjonen mellom et barn og en voksen. For en syk tanke det er! Slikt kan vi bare håpe at aldri kommer til å skje. Barn må få lov å være barn og beskyttes av loven og ikke minst ansvarsbevisste voksne.

 

Men er ikke Staff en av de mest ansvarsbevisste i landet vårt? Han har jo i en årrekke tatt parti med alle slags kriminelle, og fremmer mer enn gjerne en voldsforbryters sak dersom den straffbare handlingen er syk nok. Der andre forsvarsadvokater nærmest rygger unna, spretter Staff opp som en engel. Han viser en nestekjærlighet som ingen andre evner å vise, ei heller å forstå. Og mange forstår heller ikke hvordan det er mulig å forsvare de forbryterene Staff så gjerne engasjerer seg i.

 

Hver og en har vel en egen oppfatning av Staff, og det vil sikkert blåse friskt rundt han så lenge han praktiserer som forsvarer. Noen liker han, ja nærmest forguder han, fordi han er så fordomsfri. Mens andre ser på han som en idiot uten munnkurv. Til tross for at vi har ytringsfrihet i Norge burde vel enkelte av hans uttalelser vært usagt.

 

Fremstillingen av Staff som en moderne ”Jesus” er nesten litt absurd. Jesus hjalp alle, og brukte tid på de svake og mest trengende. På den måten kan kanskje Staff sammenlignes med Jesus, fordi han forbarmer seg over de han mener er de svakeste. Jesus ville aldri gjort eller sagt alt det Staff har gjort og sagt i løpet av de siste 50 årene. Derfor kvalifiserer ikke Staff til å bli sammenlignet med Jesus. Men så er det heller ingen andre nålevende som kan sammenlignes med Jesus.

 

Staff rører ved en god del punkter i meg. En del av meg liker han som den flinke forsvareren han er, en annen del av meg liker han fordi han skaper gode debatter gang på gang, men samtidig synes jeg han kan være en stor idiot med alle utsagnene sine. Mye kunne vært usagt, fordi han tråkker folk på tærne, og mange blir såret over det han så frisinnet ytrer.

 

De som kjenner Staff godt sier at det skjuler seg en håpløs romatiker under det harde og tøffe ytre. Han har til og med blitt sammenliknet med et løsvektgodteri; et sånt som er ekstremt surt eller salt på utsiden, men søtt, bløtt og geléaktig inni. Hva vet vel vi, han er egentlig en fremmed for de fleste av oss. Og for mitt vedkommende kan det gjerne forbli sånn!

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst