Disseksjon av hjerte og lunge hos gris

Vi fikk oppgaver som vi skulle gjøre i stedet for å skrive rapport.
Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2006.01.19

Oppgave 1

a) Blodets vei i det store og lille kretsløp:

Det store kretsløp: oksygenrikt blod blir pumpet fra det venstre hjertekammeret og ut i hovedpulsåren, aorta. Derfra blir blodet ledet ut i stadig mer forgenete arterier og arterioler og kapilærer som går rundt i hele kroppen. Det avgis oksygen til cellene underveis og avfallsstoffer blir tatt opp. Så blir blodet ført fra høyre hjertekammer til (Det lille kretsløp) lungene, hvor det avgir karbondioksid og tar opp oksygen. Det nå oksygenrike blodet blir ført tilbake til venstre forkammer og videre til venstre hjertekammer, der det pumpes ut i det store kretsløp igjen.

 

b) Veneklaffer hindrer blodet i å strømme feil vei i sirkulasjonssystemet.

 

<bilde>

Oppgave 2

a) Navn på kamrene i hjertet.

<bilde>

 

 

b) Navn på vener og arterier.

<bilde>

I = Vena Cava (venøst blod til hjertet)

II = Arteria Pulmonalis (venøst blod fra hjertet fra lungene)

III = Aorta (oksygenmettet blod fra hjertet)

IIII = Vena Pulmonalis Sinistra (arterielt blod fra lungene til hjertet)

 

Det går en vene og en arterie fra hvert hjertekammer og forkammer. Forskjellen på dem er at venene fører blod fra hjertet, ikke nødvendigvis blod uten oksygen, og arteriene fører blodet til hjertet, og heller ikke her trenger det å være oksygenmettet blod. Dette gjelder selvsagt kun for hjertet, og i resten av kroppen er det slik at de årene som fører oksygenmettet blod kalles arterier, mens det oksygenfattige blodet blir ført rundt av venene.

   

c) Hvordan blodstrømmen går:

<bilde>

 

Oppgave 3

a) Forkamrene skal kun pumpe blodet videre til hjertekamrene og har derfor bare en forholdsvis tynn vegg, mens hjertekamrene skal pumpe blodet rundt til hele kroppen og trenger derfor tykkere vegger.Det venstre hjertekamret er tykkere enn det høyre fordi det trenger mer kraft i hvert pump. Det høyre skal kun pumpe blod til lungeregionen, mens det venstre skal pumpe blod til resten av kroppen.

(tykkere vegg-->større muskler/krefter til å utføre sin oppgave og til å tåle det enorme trykket.)

 

b) Kransarteriene har som funksjon å levere blod til hver enkelt celle i hjertets hud og muskler. (oksygenmettet blod til hjertemuskelen)

Hvis en kransearterie blir tilstoppet, svikter hjertemuskelen, (forkalkning) som er den mest vanlige årsaken til hjerteinfarkt og hjertekrampe.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst