Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Reklame

Reklame

Omhandler temaet reklame.

Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
15.01.2006
Tema
Reklame

Definisjonen på reklame

Reklame kommer av det latinske ordet reclamare. Det betyr å rope høyt. ”Reklame er et budskap på betalt plass i et massemedium med identifiserbar sender i den hensikt å forberede en økonomisk transaksjon”. Det betyr at noen har satt inn en annonse et sted, og at den har som formål at du skal kjøpe/selge noe. Fordelen med reklame (i hvertfall for de reklamerende) er at de massedistribueres og at de derfor når flest mulig for minst mulig penger.

 

Det finnes også reklamer som ikke skal selge deg noe. Disse er såkalte ”holdnings kampanjer”. De er ikke helt det samme men har også til formål å få deg til å ”kjøpe” noe, nå bare i abstrakt form, som en tanke eller mening. Den største forskjellen er lovene de styres av. En vanlig kommersiell reklame dekkes ikke av ytringsfriheten slik som en holdnings kampanje. De styres av først og fremst ”Loven om kontroll med markedsføring og avtalevilkår”. Reklamer har i lang tid blitt kritisert. Et eksempel er dette: ”Reklamen manipulerer forbrukeren og på den måten er den med på å fremme en materialistisk og ressursødeleggende livsstil”, noe som i og for seg er sant, men det høres jo litt tæmt ut da.

 

Spam

Selve ordet spam kommer matvareproduktet Spiced Ham (krydret skinke). Det kommer både av at alle var veldig lei denne typen skinke etter krigen, og en Monty Python sketsj. Der er det en gjeng med sultne vikinger som roper at de vil ha spam så høyt at selv din døve oldemor ville hørt det. Spam er reklame på internett, og ikke bare søppel-epost, slik som mange tror. Pop-ups er også spam. Fordelen med epost spam er at det er gratis å sende dem ut. De som driver med spamming kan derfor jobbe med 100% fortjeneste og har ingen ting å tape. Spamming via epost er ulovlig så lenge ikke mottageren selv har sagt at du får lov. Det er ikke mange som blir tatt, men blir du det kan du regne med å få en saftig bot, og også mulig fengselsstraff. Spammerne har enorme mengder epost adresser. Disse samles inn på internett. Derfor bør man ikke legge igjen epost adressa si hvis du ikke er fult innforstått med hva det innebærer. Ett av de vanligste produktene som kommer med spam er diverse potensmidler etc. Det har i senere tid kommet flere og flere programmer som har som oppgave å sortere ut søppelposten i innboksen din. Dette kan være nyttig hvis du er en veldig travel person, eller hvis du irriterer deg grenseløst over reklamen.

<bilde>

 

Livsstilsreklame

En livsstilsreklame har som mål å få deg til å tro at du kan få et bedre liv med deres produkt, du kan simpelthen ikke leve uten. De fleste gjennomskuer disse reklamene og ser hva produsenten prøver å gjøre. Likevel så blir de påvirket, uansett om de ser det eller ikke. Reklamen har en tendens til å gi en ubevisst indre trang, en følelse om at du ikke er bra nok. Dette er en av grunnene til at det er mange som drikker Coca Cola. Coca Cola Company har i alle år satset på livsstilsreklamer og det har fungert. Mange føler nok at de andre forventer at man velger Cola, at det liksom viser at du er kul. Det er de kule, og for så vidt de som prøver å være kule, som drikker Cola bevist. Det er sikkert noen som faktisk synes at den er veldig god eller noe sånn, men den er veldig oppskrytt. (Lite tankesprang der gett). Det viktigste i livsstilreklamene er at gruppen de skal nå, identifiserer seg med/vil bli som personene i reklamen.

<bilde>

 

Lov om reklame
Det er ikke lov å sende adressert reklame, det vil si reklame i posten, på telefax, SMS og MMS, hvis ikke mottager selv har godkjent dette. Det er også mulig å reservere seg mot telefonsalg. Da må du ringe Brønnøysund registeret på tlf.

 

Ikke la deg lure til å betale for å reservere deg noen steder, det er helt gratis. Det er dessverre ikke like lett å reservere seg mot uadressert reklame. Det burde være nok med å sette på et av disse ”uadressert reklame nei takk” klistremerkene, men det blir trosset gang på gang. Får man betalt for å levere reklame så får man betalt for å levere reklame, altså leverer man reklame. Det mest effektive er vel å stå ved siden av postkassa med et jaktgevær eller noe sånt når levereren kommer. Da er han vel ikke særlig høy på pæra. Dette må ikke prøves hjemme.


Telefonsalg

Det står absolutt ikke noen ting om dette i bøkene, og det lille som er på internett går under lov, eller de er bare i mot telefonsalg. Det kan jo dessverre ikke brukes siden det jeg skriver jo skal være objektivt. Det er grunnen til at dette blir en forholdsvis begrenset artikkel.

 

<bilde>
Telefonsalg er en av de aller mest irriterende salgsmetodene i gjennom tidene. For det første så blokker de telefonlinja di så ingen andre kan nå deg, og for det andre så er argumentene deres som regel så syltynne at det ikke skulle vært lov. ”Hvorfor skal jeg kjøpe av deg?” ”Jo, fordi vi er de som har plaget deg minst med telefonsalg tidligere!!!” ”Men jeg har det allerede. Det må da være noe du trenger; jeg har masse skrap jeg!!!” de sier det ikke helt sånn, men poengene deres er i hvertfall ikke noe bedre. Men nå har det jo kommet en ny maskin som vist nok skal gjøre telefonsalg jobben til et H****. Den har vist innprentet en hel haug med slitsomme ulyder som den spiller om og om igjen inn i røret. Smart hva.

 

Spill på sex i reklame

Det har helt fra begynnelsen av vært spilt på sex i reklamene. Damer på panseret er et av de mest kjente eksemplene. Disse reklamene har også alltid vært under sterk kritikk, spesielt fram kvinnesiden, siden det er damene som er mest utbredt i denne type reklame. Poenget med reklamene er (tror jeg) at man ubevisst eller bevist skal forbinde produktet deres med sex. Flere av disse reklamene har vært svært omdiskutert siden de grenser opp mot pornografi. Det har også vært en del bråk om store plakater langs veiene. Disse skal vist ha fått mer enn en mann til å falle av hesten.

<bilde>

 

Virkemidler

- Overskriften i en reklame må, som i avisene, være svære og fengende. Det nytter ikke med en liten fisle overskrift i skriftstørrelse 12. hvis overskriften i tillegg har en skrikende farge er leseren allerede fanget.

-bilder er også mye brukt. Store nærbilder av folk med blendene hvite smil og ikke en eneste rynke eller kvise har vi vel alle fått nok av. Det er ikke de reklamene om er de beste. Det er de morsomme reklamene. Bilder som bare viser produktet er også vanlige. Det er først og fremst langs veiene, så bilistene skal se hva reklamen gjelder.

<bilde>

- Bruken av ekspertord er en av de mest irriterende virkemidlene. Jeg blir i hvert fall mer irritert enn imponert. Men det er sikkert de som tror at produktet er bedre fordi de som reklamerer ikke kan snakke vanlig norsk.

- Som tidligere nevnt er de reklamene som får oss til å le noen av de mest virkningsfulle. De får oss til å forbinde produktet med noe positivt.

- De liker å få oss til å føle at reklamen er beregnet spesielt på oss. Det blir mye mer personlig. Det gir en mye tryggere følelse for eventuelle kjøpere.

- Alt som er gratis har alltid appellert til folk. Du kan nesten forlange hvilken som helst pris så lenge de får et hårbånd eller en nøkkelring i tillegg.

- Derfor er også konkurranser veldig populære blant reklame folka. Du må gjerne vite noe om produktet for å kunne vinne. Derfor må du sette deg inn i alle de gode sidene ved produktet deres. Sleipt…

- Når reklamørene lager en reklame har de en tilbøyelighet til å droppe de mindre flatterende og koselige delene. Baksiden av medaljen er noe forbrukeren må finne ut selv. Noe må de jo gjøre sjøl også. Dette gir et helt feil inntrykk av varen.

- Bruk av kjendisser i reklame er blitt mer og mer vanlig. En av grunnene er at det har blitt mer godtatt i kjendisverdenen. Fotballspillere og filmstjerner er de mest populære. Mange ville nok likt at Brad Pitt reklamerte for produktene deres.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil