Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Jostein Gaarder

Jostein Gaarder

Et kort forfatterportrett av Jostein Gaarder.

Sjanger
Faktaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
11.01.2006

I 1952 ble Jostein Gaarder født. I mange år jobbet han som lærer i den videregående skole, samt ved Fana Folkehøgskole. Forfatteren er kjent for sine bøker med et filosofisk tilsnitt for barn, ungdom og voksne. Med stor fortellerglede utfordrer forfatteren vante tanker og tankemønstre. Han er søkende i sin behandling av vestens kulturarv, og leter stadig etter sammenhenger. Med smittende begeistring og forførende engasjement stimulerer forfatteren til økt interesse for filosofi idet han stiller sentrale spørsmål om oss selv og vår plass i verden.

 

Før den skjønnlitterære debuten med Diagnosen og andre noveller i 1986 hadde Gaarder allerede skrevet en rekke lærebøker i religion og livssyn.

 

Flere av forfatterens bøker er oversatt til andre språk, og det store internasjonale gjennombrudd kom i 1991 med boken Sofies verden. Den er nå oversatt til nesten 50 språk. Gaarder har mottatt en rekke priser, norske som internasjonale, for sine bøker.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil