Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Frelsesarmeens grunnleggende fakta

Frelsesarmeens grunnleggende fakta

Kort om Frelsesarmeen skrevet i KRL. Teksten er begynnelsen av en fremføring.

Sjanger
Faktaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
03.01.2006

Frelsesarmeen - The Salvation Army - ble grunnlagt av William og Catherine Booth i slummen i London i 1878 for å hjelpe de nederste i samfunnet med "soup, soap and salvation". Siden starten i England har Frelsearmeen spredt seg over hele verden. Den het først den kristne misjon, og i 1878 fikk den navnet Frelsesarmeen. Til Norge kom den i 1888.

 

Kvinner er fullt likestilt med menn i alle stillinger. Frelsesarmeen er ikke registrert som eget trossamfunn i Norge, men i praksis fungerer det slik. Det forventes ikke at en frelsesoldat skal melde seg ut av det kirkesamfunnet han tilhører. I Norge er det vanlig at medlemmer av Frelsesarmeen som tilhører Den norske kirke, lar sine barn bli døpt og konfirmert der.

 

Mange av Frelsesarmeens møter foregår i friluft, på torg og gatehjørner. Målsettingen er å møte folk der de finnes, for å overbringe dem sitt budskap.

 

Frelsesarmeen bygger på Bibelen, men legger større vekt på opplevelse og praktisk kristendom enn på teologi.

 

<bilde>

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil