Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Peer Gynt - "Å være seg selv"

Peer Gynt - "Å være seg selv"

Oppgaven lød: Hva er forskjellen på ”å være seg selv i grunnen” og ”å være seg selv nok”?

Sjanger
Artikkel
Språkform
Bokmål
Lastet opp
02.01.2006
Tema
Peer Gynt

Peer lærer i Dovregubbens hall at den eneste forskjellen på troll og mann er at menneskene sier ”vær deg selv” og trollene sier ”vær deg selv nok”. Trollenes egoisme er noe Peer har mye av, og det kan være derfor han trives i deres selskap.

 

Egoisme er et av Peers mest fremtredende egenskaper, han er ”seg selv nok”, og kunne sikkert vært det litt til. Han forlater Solveig i den tro at han får det bedre andre steder, og hun uten ham. Han svikter og løper unna store avgjørelser, akkurat som Bøygen, som er en gjenspeiling av han.

 

å være seg selv i grunnen” tror jeg betyr at man skal ha egne verdier og normer for hvordan man lever og oppfører seg mot andre og som medmenneske i samfunnet. Man bruker dette som en basis, og pga dette kan man begrunne og avgjøre noen av valgene man tar i livet, noe Peer ikke klarer.

 

å være seg selv nok” tror jeg er å være seg selv, og dytte egne meninger på andre, og overkjøre de som sier deg imot. Slike mennesker kommer fremover i samfunnet, men blir ikke godt likt. Peer flykter unna når store avgjørelser kommer, og slipper derfor å ta et valg. Han er seg selv nok.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil